لینک های دسترسی

Breaking News

یونیسف: مراکز درمان کودکان مبتلا به سوتغذیه در افغانستان ۸۸ درصد بیشتر شده است


صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان (یونیسف) می‌گوید که اکنون بیش از دوهزار و ۶۰۰ مرکز درمانیُ خدمات صحی را به کودکان مبتلا به سوتغذیۀ شدید در افغانستان ارایه می‌کند.

میلانی گالوین، مسوول بخش سوتغذیه در دفتر یونیسف در افغانستان می‌گوید که سال گذشته شمار مراکز درمانی کودکان سوتغذیه به کمی بیش از یک‌هزار و ۴۰۰ می‌رسید. به گفتهٔ خانم گالوین، اکنون رقم این مراکز برای نجات جان کودکان، ۸۸ درصد افزایش یافته است.

همچنان او گفته است که در حال حاضر، ۱۷۱ تیم صحی سیار یونیسف خدمات درمانی را برای کودکان مبتلا به سوتغذیه در سراسر افغانستان ارایه می‌کنند.

نهادهای امدادرسان می‌گویند که سوتغذیۀ حاد در سرتاسر افغانستان ریشه دوانده است، اگرچه مواد غذایی و مواد اولیه در بازارهای سراسر کشور موجود است، اما به دلیل مشکلات اقتصادی، مردم توان خریدن آن را ندارند.

برنامه جهانی غذا (WFP) گزارش داده است که بیش از یک میلیون کودک زیر پنج سال - به ویژه در معرض خطر مرگ در صورت محرومیت از غذا - از سو تغذیه حاد طولانی مدت رنج می‌برند و این کودکان حتا اگر زنده بمانند، با مشکلات فزایندۀ صحی روبرو اند.

همچنان بر اساس گزارش سازمان ملل متحد و وزارت صحت حکومت طالبان، در حال حاضر ۳.۵ میلیون کودک در افغانستان از سو تغذیه رنج می‌برند.

این در حالی است که اخیراً وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان از افزایش واقعات سوتغذیه کودکان زیر سن پنج سال در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفت که از آغاز سال ۲۰۲۲ میلادی، حدود ۲۰۰هزار مورد این بیماری به ثبت رسیده است.

به گفتۀ این وزارت در این مدت، حدود ۶۰هزار واقعه سو تغذیۀ شدید و ۱۴۰هزار واقعۀ سوتغذیۀ متوسط در سراسر این کشور ثبت شده است.

XS
SM
MD
LG