لینک های دسترسی

Breaking News

تاکید مقامات امریکا، افغانستان و ازبیکستان بر تداوم آتش‌بس


مقامات بلندپایه وزارت‌های خارجۀ ایالات متحده، افغانستان و ازبکستان در یک نشست سه‌جانبه، حکومت افغانستان و طالبان را بر تداوم آتش‌بس سه روزه ترغیب کرده اند.

دیوید هیل، معاون سیاسی وزارت خارجۀ امریکا، محمدحنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان و عبدالعزیز کاملوف، وزیر خارجۀ ازبکستان روز چهارشنبه ۲۷ می (۷ جوزا) از طریق ویدیو کنفرانس به سلسلۀ نشست‌های سه جانبه، در مورد همکاری میان سه کشور، صلح افغانستان و همکاری منطقه‌یی صحبت کرده اند.

وزارت خارجۀ افغانستان روز پنجشنبه ۲۸ می (۸ جوزا) اعلامیه افتتاحیه این نشست را نشر کرد که در آن با استقبال از توافق سیاسی رییس جمهور غنی و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ افغانستان، بر آغاز بی‌درنگ گفتگوها میان نمایندگان حکومت این کشور و طالبان تاکید شده است.

ترغیب تداوم آتش‌بس عید، ضرورت بازنگشتن افغانستان به خشونت‌های قبل از آتش‌بس، توقف تلفات غیرنظامیان به منظور ایجاد فضای مساعد برای صلح، ارایه خدمات اساسی برای مبارزه با بیماری همه گیر کووید۱۹ و نجات زندگی شهروندان افغان از دیگر نکات اساسی این اعلامیه مشترک است.

طالبان سه روز عید را آتش‌بس اعلان کردند و اکنون دو روز از ختم آتش‌بس سه روزه سپری می‌شود. بر اساس گزارش‌ها رویدادهای امنیتی در سطح افغانستان کاهش یافته است. تنها دو رویداد امنیتی در زابل و پروان ثبت شده است.

سه کشور همچنان خواستار حمایت جامعۀ جهانی از روند صلح افغانستان شده اند.

این نشست سه‌جانبه، بر بازشدن مرز افغانستان و ازبکستان برای ترانزیت ادویه و مواد اولیه تاکید کرده است.

همچنان مقامات سه کشور گسترش همکاری‌های امنیتی برای مقابله با تهدیدهای مرزی میان افغانستان و ازبکستان، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و انسان، افزایش همکاری‌ها برای جلوگیری از مهاجرت‌های غیرقانونی را لازمی دانسته اند.

گسترش و وصل خط آهن، افزایش ترانزیت مواد خوراکی از طریق ازبکستان به افغانستان، توسعه ترانزیت میان افغانستان، ازبکستان و قزاقستان، پروژۀ صادرات انرژی از آسیای میانه به کشورهای جنوب آسیا از طریق افغانستان از دیگر مواردی است که سه کشور بر آنها تاکید و اعلام حمایت کرده اند.

قرار است که سه کشور برای عملی‌کردن فیصله‌های شان پس از بهبود وضعیت صحی در کشورها یک گروپ کاری را ایجاد و رو در رو جلسه کنند.

نشست سه‌جانبه میان امریکا، افغانستان و ازبکستان سال گذشته در حاشیۀ کنفرانس کشورهای قلب آسیا تدویر شد.

افغانستان در دو دهۀ گذشته با چند کشور همسایه‌اش نشست‌های دوجانبه و چندجانبه داشته است. نشست‌های افغانستان – پاکستان – امریکا، افغانستان – پاکستان – چین، افغانستان – پاکستان – بریتانیا و افغانستان – پاکستان – ترکیه تا اکنون برگزار شده است.

XS
SM
MD
LG