لینک های دسترسی

Breaking News

تاکید اتحادیۀ اروپا بر برقراری آتش‌بس دایمی در افغانستان


سفیران کشورهای اتحادیۀ اروپا در افغانستان برقراری آتش‌بس در سه روز عید را نخستین گام تشویق‌کننده برای تامین صلح در این کشور دانسته و از طرف‌های درگیر خواسته اند که به آتش‌بس دایمی به توافق برسند.

آنان با نشر یک اعلامیۀ مشترک گفته اند که این گونه اقدامات به هدف اعتمادسازی‌ میان حکومت افغانستان و طالبان می‌تواند مسیر صلح پایدار در این کشور را هموار کند.

به گفته آنان ادامه خشونت‌های بی‌مورد سبب بی‌ اعتمادی میان دو طرف خواهد شد و همچنان نباید فرصت پیش آمده برای تامین صلح و ثبات در این کشور ضایع شود.

در اعلامیه آمده است: "ما از طرف‌های درگیر می‌خواهیم که بدون تاخیر روی برقراری آتش‌بس همیشگی و جامع بشردوستانه که خواست سازمان ملل متحد نیز است و این پیشنهاد توسط جامعه بین‌الملل مورد حمایت قرار گرفته، به توافق برسند."

سفیران اتحادیۀ اورپا در کابل از آغاز رهایی زندانیان طالبان از سوی حکومت افغانستان اسقبال کرده و همچنان از گروه طالبان خواسته اند که به تعهد شان برای رهایی زندانیان نیروهای امنیتی افغان عمل کنند.

در اعلامیۀ همچنان آمده است که هیچ دلیلی برای تعویق مذاکرات بین‌الاافغانی وجود ندارد. سفیران این اتحادیۀ همچنان از گروه طالبان خواسته اند که باید تعهد شان را برای تامین صلح در این کشور نشان داده و به گفتگوهای بین‌الاافغانی تن دهند.

محمداشرف غنی، رییس جمهور افغانستان به تاریخ چهارم جوزا فرمان رهایی ۲۰۰۰ زندانی طالبان را به مثابۀ اقدام حسن نیت به خاطر اعلام آتش‌بس آن گروه صادر کرد و تنها روز گذشته ۹۰۰ زندانی این گروه از زندان‌های این کشور آزاد شده اند.

شورای امنیت ملی افغانستان هدف از رهایی این زندانیان طالبان را، موفقیت تلاش‌های دولت افغانستان برای صلح، ادامۀ آتش‌بس و آغاز سریع مذاکرات بین‌الافغانی عنوان کرده است.

در این حال، جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان روز چهارشنبه ۲۷ می (هفتم جوزا) به صدای امریکا گفت که مهلت آتش‌بس سه روزه عید میان طالبان و دولت افغانستان پایان یافته و تا اکنون هیچ درگیری میان نیروهای امنیتی افغان و جنگجویان طالبان صورت نگرفته است.

حکومت افغانستان پس از امضای توافقنامه صلح میان ایالات متحده و طالبان در ۲۹ فبروری سال روان، تا اکنون ۲۰۰۰ زندانی آن گروه را از محابس رها کرده است.

اما طالبان تا اکنون ۱۷۱ زندانی را رها کرده اند که به گفتۀ شورای امنیت ملی از آن‌ جمله فقط ۱۰۵ نفرشان از نیروهای امنیتی افغان بوده اند.

تبادلۀ زندانیان طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان بخشی مهم این توافقنامه دوحه است که بر اساس آن باید حکومت افغانستان ۵۰۰۰ زندانی طالبان و طالبان ۱۰۰۰ تن از نیروهای امنیتی و دفاعی افغان را که در اسارت دارند، آزاد کنند.

XS
SM
MD
LG