لینک های دسترسی

Breaking News

اسپر: طالبان در کاهش خشونت ناکام مانده اند


مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا می‌گوید که پروسۀ صلح افغانستان با آن سرعتی که توقع می‌رفت، به پیش نمی‌رود و به گفتۀ وی طالبان در کاهش خشونت‌ها در آن کشور جنگ‌زده ناکام مانده اند.

آقای اسپر، روز دوشنبه چهارم می (۱۵ ثور) در صحبت در یک نشست در انستیتوت بروکینگز گفت که امریکا به هدف تطبیق کامل توافقنامه دوحه که کاهش خشونت‌ها شامل آن است، با تمام جوانب درگیر در افغانستان در مورد اقدامات بعدی گفتگو خواهد کرد.

توقع می‌رفت که با امضای توافقنامه صلح در ماه فبروری ۲۰۲۰ میلادی میان ایالات متحده و طالبان، خشونت‌ها کاهش یافته و زمینه برای آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی باز شود تا جنگ ۱۸ ساله در افغانستان پایان یابد.

با گذشت بیش از دو ماه با وجود آنکه دو طرف شماری از زندانیان را آزاد کرده اند، اما هنوز هم روند گفتگوهای بین‌الافغانی آغاز نشده و حملات طالبان تشدید یافته است.

وزیر دفاع امریکا گفت که طالبان پس از امضای توافقنامه بر نیروهای خارجی حمله نکرده اند، اما حملات شان را بر نیروهای افغان تزیید بخشیده اند.

این درحالی است که جنرال سکات میلر، قوماندان نیروهای حمایت قاطع به رهبری ایالات متحده در افغانستان هفتهٔ‌ گذشته به طالبان هشدار داد که در صورت عدم کاهش خشونت‌ها در انتظار پاسخ باشند.

با آنهم، طالبان دیروز مسوولیت حمله انتحاری بر یک پایگاه نظامی نیروهای افغان در ولایت هلمند را به عهده گرفته اند که در آن سه منسوب امنیتی افغانستان کشته و شش تن دیگر زخمی شدند.

گزارش حملات هوایی

قوماندانی مرکزی نیروهای امریکایی روز دوشنبه با نشر اعلامیه‌ای گفت که پس از این معلومات در مورد تعداد حملات هوایی در شرق میانه و افغانستان را نشر نخواهد کرد.

زاکاری هارل، یک سخنگوی این قوماندانی گفت که این تغییر به دلیل "نگرانی‌های روابط دپلوماتیک، از جمله این‌كه چگونه این گزارش می‌تواند بر مذاكرات جاری با طالبان در مورد گفتگوهای صلح افغانستان تأثیر منفی بگذارد" به میان آمده است.

قوماندانی نیروهای هوایی ایالات متحده از سال ۲۰۱۳ میلادی به اینسو هر ماه ارقام حملات هوایی را گزارش می‌دهد.

این درحالی است که دفتر سرمفتش ایالات متحده برای بازسازی افغانستان "سیگار" در گزارش ربع اول سال روان میلادی گفته است که ماموریت حمایت قاطع در افغانستان نشر ارقام حملات طالبان را توقف داده است.

اما وزارت دفاع امریکا گفته است که این معلومات محرم نیست و در آینده نشر خواهد شد.

XS
SM
MD
LG