لینک های دسترسی

Breaking News

فرمانده قوای ناتو به طالبان هشدار داد


سکات میلر، فرمانده ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان هشدار داده است که اگر طالبان به خشونت ادامه دهند، با پاسخ روبرو خواهند شد.

آقای میلر روز سه شنبه ۲۸ اپریل (نهم ثور) هنگام بازدید از قول اردوی عملیات ویژۀ اردوی ملی افغانستان، طالبان را ترغیب کرد که از فرصت پیش آمده برای صلح استفاده کنند.

جنرال میلر گفت: "اگر طالبان به خشونت ادامه دهند، باید منتظر پاسخ نیز باشند. آنان باید خشونت را کاهش دهند."

با آنکه طالبان در توافقنامه‌ای که به تاریخ ۲۹ فبروری سال روان با امریکا امضا کردند، به کاهش خشونت‌ها توافق کرده اند اما به گفتۀ مقام‌های امنیتی افغان هم اکنون حملات خشونت بار این گروه در بیش از ۱۰ ولایت افغانستان ادامه دارد.

اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع افغانستان نیز با اشاره به ادامۀ خشونت طالبان گفته است که صلح در اولویت کاری حکومت قرار دارد.

آقای خالد نیز هشدار داده است که اگر طالبان به فراخوان صلح لبیک نگویند، به گفتۀ وی قوای افغان در حالت "دفاع فعال" قرار دارند و به هرگونه حملات طالبان پاسخ خواهند داد.

بر اساس آماری که تلویزیون طلوع نشر کرده است، در دو هفتۀ گذشته کم و بیش ۱۵۰ نظامی افغان در حملات طالبان و نبرد با آن گروه جان باخته اند.

شورای امنیت ملی افغانستان نیز به تاریخ ۲۵ اپریل گفت که گروه طالبان پس از امضای توافقنامه صلح با امریکا، تا اکنون ۲۸۰۴ حمله را در بخش‌های مختلف افغانستان انجام داده اند.

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان گفت: "حملات طالبان در هفته‌های اخیر تشدید یافته که در نتیجه آنان، ۷۸۹ غیرنظامی کشته شده و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده اند."

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان نیز روز دوشنبه ۲۷ اپریل (هشتم ثور) با نشر گزارشی گفت که در سه ماه نخست سال روان میلادی،۵۳۳ غیرنظامی به شمول ۱۵۰ کودک در اثر جنگ و خشونت در افغانستان کشته و ۷۶۰ غیرنظامی دیگر زخمی شده اند.

در این گزارش که زیر عنوان "نیاز به اقدامات فوری برای نجات انسان‌ها" نشر شده است ۵۵ درصد تلفات غیرنظامیان – ۲۸۲ کشته و ۴۲۸ زخمی – به مخالفان مسلح دولت افغانستان، عمدتاً طالبان، نسبت داده شده است.

XS
SM
MD
LG