لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد با جنرال باجوه روی مسالۀ صلح افغانستان صحبت کرد


سفارت امریکا در اسلام‌آباد اعلام کرده است که زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان، با جنرال قمر جاوید باجوه، لوی درستیز پاکستان دیدار کرده است.

این سفارت روز شنبه نهم می (۲۰ ثور) در اعلامیه‌ای گفته است که زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان، با لوی درستیز پاکستان در مورد تلاش‌های مداوم امریکا برای پیشبرد روند صلح افغانستان، "حمایت مطلوب" اسلام‌آباد برای کاهش خشونت و آغاز فوری مذاکرات بین‌الافغانی گفتگو کرده است.

همچنان آقای خلیلزاد، در این دیدار خواستار کمک پاکستان برای دستیابی به آزادی مارک فریریچس شهروند امریکایی شده است.

مارک فریریچس، عضو بازنشستۀ کماندوی قوای بحری ایالات متحده امریکا و مدیر عامل یک شرکت قراردادی است که در ماه دلو سال گذشتۀ خورشیدی از شهر خوست ربوده شد.

بر اساس گزارش‌ها، این شهروند ۵۷ ساله امریکایی در بخش‌های قبایلی پاکستان؛ مناطقی در نزدیکی خط دیورند، منتقل شده است. هنوز هیچ گروهی مسوولیت ربودن او را به دوش نگرفته است.

اما سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر روز جمعه به بخش انگلیسی صدای امریکا گفت که این قراردادی امریکا توسط این گروه ربوده نشده است.

به گفتۀ شاهین، زلمی خلیلزاد این موضوع را در دیدار با معاون سیاسی آن گروه در قطر نیز مطرح کرده است.

بر بنیاد اعلامیه سفارت ایالات متحده در اسلام‌آباد، رهبران نظامی پاکستان بار دیگر از تلاش‌های ایالات متحده برای تامین صلح در افغانستان حمایت کرده اند.

زلمی خلیلزاد قبل از سفرش به اسلام‌آباد و دهلی، با ملا عبدالغنی، معاون دفتر سیاسی گروه طالبان در دوحه دیدار کرده بود.

آقای خلیلزاد گفته است که در این دیدار پیرامون کاهش خشونت، آتش‌بس، فراهم کردن زمینه برای مدیریت بهتر همه‌گیری کروناویروس، رهایی زندانیان، جلب حمایت منطقه‌ای و بین‌المللی از روند صلح افغانستان و آغاز فوری مذاکرات بین‌الافغانی صحبت کرده است.

قرار است که آقای خلیلزاد در برگشت به قطر، بار دیگر با سران طالبان در دوحه دیدار کند.

XS
SM
MD
LG