لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد: در مورد آغاز مذاکرات بین‌الافغانی با ملا برادر صحبت کردم


زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان گفته است که در دیدار با ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان، در مورد مسایل مختلف از جمله آغاز فوری مذاکرات بین الافغانی صحبت کرده است.

زلمی خلیلزاد، به سلسلۀ سفرهایش برای تسهیل روند صلح افغانستان، دو روز قبل به منطقه سفر کرد و در نخستین توقف این سفر در شهر دوحه، با ملا برادر دیدار کرد.

زلمی خلیلزاد ناوقت شام پنجشنبه هفتم می (۱۸ ثور) در دو پیام پیهم تویتر نوشته است که در این دیدار پیرامون کاهش خشونت، آتش‌بس، فراهم کردن زمینه برای مدیریت بهتر همه‌گیری کروناویروس، رهایی زندانیان، جلب حمایت منطقه‌ای و بین‌المللی از روند صلح افغانستان و آغاز فوری مذاکرات بین‌الافغانی صحبت کرده است.

کاهش خشونت طالبان و رهایی ۵۰۰۰ زندانی آن گروه از زندان‌های حکومت افغانستان و رهایی ۱۰۰۰ زندانی حکومت از قید طالبان، از نکات اساسی توافقنامۀ امریکا-طالبان است که به تاریخ ۲۹ فبروری میان نمایندگان دو طرف در قطر امضا شد.

اما مقام‌های افغان مدعی‌اند که پس از امضای این توافقنامه خشونت طالبان بر عکس افزایش یافته است و مردم افغانستان را نسبت به صلح با این گروه بی باور کرده است.

حکومت افغانستان در بیش از یک‌ماه گذشته ۹۳۳ زندانی طالبان را رها کرده است و طالبان نیز مدعی‌اند که تا کنون ۱۳۲ نظامی افغان را از قید رها کرده است، هرچند شورای امنیت ملی افغانستان رهایی ۱۰۷ نفر را تایید کرده و گفته است که ۵۷ نفر آنان نظامی و ۵۰ نفر دیگر غیرنظامیان بوده اند.

آقای خلیلزاد همچنان گفته است که در مورد "اقدامات لازم برای آزادی شهروند ایالات متحده، مارک فریریچس" نیز با ملا برادر صحبت کرده است.

آقای فریریچس، کماندوی پیشین امریکایی که به صفت قراردادی در افغانستان کار می‌کرد، در اواخر ماه جنوری ناپدید شد.

خبرگزاری اسوشیتدپرس از قول مقام‌های امریکایی گزارش داده است اعضای شبکۀ حقانی، گروه مرتبط با طالبان، این شهروندان امریکا را ربوده اند.

XS
SM
MD
LG