لینک های دسترسی

Breaking News

مقام امریکایی از فعالیت داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرد


کرستین ابی زید، رییس مرکز ملی مبارزه با تروریزم ایالات متحده
کرستین ابی زید، رییس مرکز ملی مبارزه با تروریزم ایالات متحده

رییس مرکز ملی مبارزه با تروریزم ایالات متحده امریکا، روز سه‌شنبه ۱۰ جنوری (۲۰ جدی) از حضور شاخهٔ خراسان داعش در افغانستان ابراز نگرانی عمیق کرد.

کرستین ابی زید در صحبت در انستیتیوت واشنگتن گفت: "علایم نگران‌ کنندهٔ‌ [حضور] داعش خراسان را در افغانستان مشاهده می‌کنیم که جاه‌طلبی‌های آن ممکن فراتر از قلمرو نزدیک باشد."

خانم ابی زید همچنین شاخهٔ خراسان داعش در افغانستان را تهدید جدی خواند و گفت که در مورد این گروه نگرانی جدی دارد. با آنهم این مقام استخبارات ایالات متحده مشخص نکرد که شاخهٔ خراسان داعش چه زمانی قادر خواهد شد که منافع امریکا و یا متحدین آنرا در خارج از افغانستان تهدید کند.

او گفت: "در مورد تهدیدات سازمان هایی که در خارج از ایالات متحده مستقر اند و می خواهند بر امریکایی‌ها حمله کنند، باید واقعا مراقب باشیم."

پس از خروج نیروهای بین المللی به رهبری ایالات متحده از افغانستان،‌ شاخهٔ خراسان داعش مسوولیت مرگبارترین حملات را در ولایت‌های مختلف افغانستان از جمله کابل بر عهده گرفته اند که در اثر آن صدها غیرنظامی در مساجد، مکاتب، هوتل و سایر امکان عامه کشته و زخمی شده اند.اما این گروه تا حالا مسوولیت کدام حمله در بیرون از قلمرو افغانستان را بر عهده نگرفته است.

سرنوشت رهبری القاعده

رییس مرکز ملی مبارزه با تروریزم ایالات متحده امریکا همچنین گفت که جانشین ایمن الظواهری، رهبری پیشین القاعده، تا هنوز هم مشخص نیست.

کرستین ابی زید گفت: "بهترین نامزدها سیف العادل و عبدالرحمان المغربی استند که در ایران حضور دارند."

پیش از این، برخی کارشناسان، از سیف العادل به عنوان نامزد احتمالی جانشین الظواهری نام برده اند. سیف العادل که در گذشته یک افسر پایین رتبهٔ نیروهای ویژهٔ مصر بود، عضو ارشد القاعده است و بر اساس برخی گزارش‌ها، در ایران به سر می‌برد. ایالات متحد برای معلوماتی که منجر به دستگیری سیف العادل شود، ۱۰ میلیون دالر جایزه تعیین کرده است.

جو بایدن، ریيس جمهور ایالات متحده،‌ به تاریخ اول اگست سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که ایمن الظواهری، رهبری شبکهٔ القاعده،‌ در حملههٔ طیارهٔ بی‌سرنشین امریکا در ساحه شیرپور شهر کابل کشته شد.

الظواهری قبل از اینکه توسط حملهٔ هوایی ایالات متحده در کابل کشته شود، برای سال‌ها در خفا زندگی می‌کرد. القاعده تا اکنون جانشینی را به رهبری این شبکه تعیین نکرده است.

الظواهری در دورهٔ حاکمیت نخست طالبان بین سال های ۱۹۹۶ تا اواخر ۲۰۰۱ میلادی، یکجا با اسامه بن لادن،‌ رهبر پیشین القاعده در زیر سلطهٔ طالبان زندگی می‌کرد. اما پس از حملات یازدهم سپتمبر،‌ دو رهبر القاعده در اواخر ۲۰۰۱ میلادی ناپدید شدند و محل بود و باش شان برای مدت زمانی سری و پنهانی بود.

بن لادن به تاریخ دوم می ۲۰۱۱ در یک عملیات قوای خاص ایالات متحده در ساحۀ ایبت آباد در نزدیکی اسلام آباد، پایتخت پاکستان، کشته شد. از آن پس، الظواهری رهبری شبکهٔ القاعده را بر عهده داشت.

تهدید افراد و گروه‌ها در داخل امریکا

از چندین ماه به اینسو، دید مقامات ضد تروریسم ایالات متحده تغییر کرده است و از نظارت سازمان‌های تروریستی خارجی به افرادی در داخل امریکا تمرکز کرده است. این مقام‌ها معتقد اند که این افراد به دلیل وابستگی های نژادی و یا توجیه ایدیولوژیک شان می‌خواهند دست به اعمال خشونت‌ بزنند.

خانم ابی زید همچنین در مورد چشم انداز تهدید در ایالات متحده گفت که امریکا با شرایط "غیرقابل پیش بینی" مواجه شده است. او گفت که امریکایی‌ها باید در مورد سازمان‌های افراطی مانند القاعده و گروه دولت اسلامی یا داعش در بیرون از این کشور نیز مراقب خود باشند.

به گفتهٔ ابی زید، رادیکالیزم حالا بیشتر در فضای مجازی رخ می‌دهد. او گفت که بازیگران افراطی که به تنهایی فعالیت می‌کنند، یک تهدید عمده برای ایالات متحده می‌باشند. او اضافه کرد که این افراد ممکن به دلیل مسایل نژادی و قومی از خارج ایالات متحده الهام بگیرند و به افراط‌گرایی خشونت آمیز در داخل امریکا رو بیاورند.


اظهارات ابی زید بازتاب دهندهٔ ارزیابی وزارت امنیت داخلی ایالات متحده است. این وزارت در نومبر ۲۰۲۲ گفت که مهاجمانی که به تنهایی فعالیت می‌کنند و برخی از گروه‌ها با انگیزه‌های ایدیولوژیک خطر را متوجه امریکا می‌کنند.

XS
SM
MD
LG