لینک های دسترسی

Breaking News

شریک جرم سربریدن یک زن در بامیان به ده سال زندان محکوم شد


محکمهٔ استیناف ولایت بامیان، در یک جلسهٔ علنی قضایی، یکی از عاملان سربریدن یک زن ۳۵ ساله در ولسوالی نمبر۱ یکه ولنگ را به ۱۰ سال زندان تنفیذی محکوم کرد.

این مرد که یحیی نام دارد و در نشست قضایی روز دوشنبه، چهارم حوت از سوی محکمهٔ استیناف ولایت بامیان "در قضیه معاونت در جرم سربریدن" یک زن ۳۵ ساله، محکوم شناخته شد.

ظاهر فروغ، وکیل مدافع خانوادهٔ این زن قربانی گفت که یحیی به همکاری برادرش که شوهر مقتول بود، حدود شش ماه قبل سر این زن را بریدند.

آقای فروغ افزود:"تحقیقات و اظهارات موکلینم نشان می‌دهد که یحیی به عنوان شریک جرم با شوهر این زن مقتول در سربریدن این زن شریک بوده است."

شوهر مقتول تاکنون فراری است اما برادرش بازداشت و پس از سپری کردن دو محکمه، سرانجام محکمهٔ استیناف بامیان او را به ۱۰سال زندان محکوم کرد.

هیات قضایی ریاست دیوان رسیدگی به جرایم خشونت علیه زن و تخلفات کودکان در محکمهٔ استیناف بامیان، فیصلهٔ محکمه ابتدایی در این مورد را که قبلاً صادر شده بود نیز نقض کرد.

محکمهٔ ابتدایی رسیدگی به جرایم خشونت علیه زنان و تخلفات کودکان، در یک نشست قضایی به تاریخ ۱۱ دلو، این مرد را تبریه کرده بود.

غوث‌الدین طاهری، رییس هیات قضایی در زمان خواندن حکم، حق فرجام‌خواهی را برای طرفین قضیه محفوظ دانست و افزود که این درخواست تجدید نظر به حکم محکمه، باید در میعاد قانونی آن صورت گیرد.

آقای طاهری افزود:" نظر به اظهارات شاهدان و یافته‌های سارنوال موظف یحیی را به ده سال زندان محکوم کردیم."

فرماندهی پولیس بامیان در ۲۹ ماه میزان سال جاری، به صدای امریکا تایید کرده بود که یک زن ۳۵ ساله در روستایی در ولسوالی نمبر ۱ یکه ولنگ با چاقو سر بریده شده است.

پولیس بامیان و اداره امور زنان این ولایت، آن زمان گفته بود که این زن توسط شوهرش به قتل رسیده و مظنون از ساحه فرار کرده است. دلیل سر بریدن این زن توسط شوهرش، خشونت و مشکلات خانوادگی عنوان شده بود.

مقام‌های پولیس بامیان می‌گویند که شوهر این زن به عنوان عامل اصلی و شریک جرم تحت تعقیب نیروهای امنیتی قرار دارد.

ریاست امور زنان بامیان می‌گوید که در سال‌جاری خورشیدی خشونت علیه زنان دراین ولایت بیش از دوبرابر افزایش یافته است که بریده شدن سر این زن از موارد شدید خشونت‌ها بوده است.

براساس ارقام ریاست امور زنان بامیان در تمام سال گذشته ۱۶۰ مورد خشونت علیه زنان دراین اداره به ثبت رسیده بود که امسال این رقم بیش از دو برابر افزایش یافته است.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG