لینک های دسترسی

Breaking News

کروناویروس و افزایش خشونت خانوادگی در بامیان


مقام‌‌های محلی بامیان می‌گویند که در ایام قیود بر گشت و گذار به دلیل جلوگیری از گسترش کروناویروس، گراف خشونت علیه زنان در این ولایت بلند رفته است.

ریاست امور زنان بامیان به صدای امریکا گفته است که قبل از وضع محدودیت‌ها بر گشت و گذار، تنها حدود ۱۰ زن در خانۀ امن زنان در آن ولایت حضور داشتند، اما به گفتۀ مقام‌ها اکنون شمار زنان در این مرکز در هر ماه بیش از دو برابر می‌شود.

ریاست امور زنان بامیان ضمن ابراز نگرانی از افزایش خشونت‌ علیه زنان، کمبود جای بود و باش زنان در خانهٔ امن را مشکل دیگر عنوان میکند.

بر اساس معلومات مقام های این ولایت، بیشترین مواردخشونت علیه زنان را لت و کوب و خشونت‌های روانی تشکیل می‌دهد.

رابعه، یکتن از قربانیان خشونت‌های خانوادگی به صدای امریکا گفت که "شوهرم زیاد لت و کوب می‌کرد. کسی نداشتم. صاحب خانه مره از خانه کشید و اینجا (خانهٔ امن) آمدم".

با آنکه شیوع کروناویروس و وضع قیودات بر گشت و گذار خانواده‌ها را در سطح جهان با مشکلات زیاد مواجه کرده است، اما برخی از زوج‌ها این روزها را بهترین فرصت برای رسیدگی به خواست‌های اعضای خانواده عنوان می‌کنند.

فاطمه دانشیار به خبرنگار صدای امریکا گفته است که "صادقانه عرض کنم که وقتی وضعیت قرنطین پیش آمده است ازاین فرصت استفاده کرده و کوشش کنند یک شنوندۀ خوب باشند و پس از آن تصامیم مشترک بگیرند".

براساس آمار ریاست امور زنان ولایت بامیان در طول سال گذشته ۱۶۱ مورد خشونت علیه زنان به ثبت رسیده بود، اما از آغاز سال جدید خورشیدی تا کنون، ۳۲ مورد خشونت علیه زنان در این ولایت ثبت شده است.

قیود برگشت و گذار در بامیان و افزایش خشونت خانوادگی
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:25 0:00

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG