لینک های دسترسی

Breaking News

تظاهرات با منشای نژادی در امریکا در بیش از نیم قرن اخیر


کم از کم ۱۸ ایالت امریکا در روزهای اخیر شاهد تظاهرات خشونت‌آمیز است که رنگ و بوی نژادی دارد. این تظاهرات در واکنش به کشته شدن یک مرد سیاه‌پوست در بازداشت پولیس سفید پوست راه اندازی شده است.

جورج فلوید، مرد سیاه‌پوست دوشنبه گذشته پس از آن در شهر مینیاپولس ایالت منیسوتا جان باخت که دیریک شاووین، افسر پولیس سفیدپوست برای هشت دقیقه زانویش را بر گردن او نهاده بود. این افسر پولیس به اتهام قتل فلوید بازداشت شده است.

اما در بیش از نیم قرن گذشته، چندین بار تظاهراتی از این دست در چندین ایالت امریکا راه اندازی شده است که در بسا موارد تلفات زیادی نیز در پی داشته است.

سال ۱۹۶۵، لاس انجلس: بررسی اسناد هویت دومرد سیاه‌پوست توسط پولیس جرقه‌ای را برای تظاهرات خشونت‌آمیز ایجاد کرد.

مشکل هنگامی شروع شد که دو مرد سیاه‌پوست توسط پولیس متوقف و برای بازجویی برده شدند. چندین هزار سیاه‌پوست دفتر پولیس را محاصره کردند و پس از یک هفته آتش سوزی و غارت، از منطقهٔ وات در لاس انجلس جز ویرانه‌ای به جا نماند.

در این تظاهرات خشونت‌آمیز که از تاریخ ۱۱ تا ۱۷ اگست سال ۱۹۶۵ دوام کرد، ۳۴ نفر کشته شد و نیز میلیون‌ها دالر خسارت به جا گذاشت.

سال ۱۹۶۷، نیوارک: دو افسر پولیس سفیدپوست، در شهر نیوارک ایالت نیوجرسی، یک راننده تاکسی سیاه‌پوست را به دلیل تخطی جزی ترافیکی دستگیر و مورد ضرب و شتم قرار دادند.

این رویداد منجر به تظاهرات خشونت آمیز در شهر نیوارک شد که از ۱۲ تا ۱۷ جولای ادامه شد که در اثر آن ۲۶ نفر کشته و ۱۵۰۰ نفر دیگر زخمیشدند و خسارات هنگفت در این شهر به بار آمد.

سال ۱۹۶۷؛ دیترویت: تظاهرات در شهر دیترویت ایالت میشیگن از تاریخ ۲۳ تا ۲۷ جولای منجر به کشته شدن ۴۳ نفر و زخمی شدن بیش از ۲۰۰۰ نفر دیگر شد.

تظاهرات و برخورد مردم، عمدتاً سیاه‌پوستان، با پولیس زمانی آغاز شد که پولیس بر یک می‌خانۀ بدون جواز که به گونۀ غیرقانونی در محلۀ سیاه‌پوستان فعالیت داشت، یورش بردند.

اما فقر شدید، بیکاری و وضعیت نابسامان اقتصادی در این محله ریشۀ اصلی تظاهرات دیترویت خوانده شده است. این تظاهرات به ایالت‌های ایلینای ، کارولینای شمالی، تینیسی و مریلند نیز گسترش یافت.

سال ۱۹۶۸، ترور کینگ: پس از ترور مارتین لوتر کینگ در شهر ممفیس ایالت تینیسی، خشونت در ۱۲۵ شهر امریکا دامن گسترد.

در این خشونت‌ها که از چهارم تا ۱۱ اپریل ۱۹۶۸ ادامه یافت، کم از کم ۴۶ نفر کشته و ۲۶۰۰ نفر زخمی شدند.

لیندون جانس، رییس جمهور آن وقت ایالات متحده، برای مهار کردن شورش‌ها فرقۀ ۸۲ اردوی امریکا را توظیف کرد. این فرقۀ ویژه به خاطر سرعت عمل و مهارت در پاسخگویی به هرگونه بحران مشهور است.

سال ۱۹۸۰، میامی: تبریه چهار افسر پولیس سفیدپوست در فلوریدا که یک رانندۀ سیاه‌پوست را تا دم مرگ لت و کوب کرده بودند، سبب تظاهرات گسترده شد.

این چهار پولیس در ۲۱ دسمبر ۱۹۷۹ رانندۀ سیاه‌پوست را که از چراغ سرخ ترافیکی عبور کرده بود، به شدت شکنجه دادند، اما محکمه در ماه می آنان را تبریه کرد.

فیصلۀ محکمه سبب موجی از اعتراضات خشونت‌آمیز در شهر میامی شد که از ۱۷ تا ۲۰ می ۱۹۸۰ ادامه داشت. در این خشونت‌ها ۱۸ نفر کشته و بیش از ۳۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

سال ۱۹۹۲، لاس انجلس:

تظاهرات به تاریخ ۳۰ اپریل زمانی آغاز شد که محکمه چهار افسر متهم به لت و کوب یک رانندۀ سیاه‌پوست را تبریه کرد.

این تظاهرات که تا اول می ادامه داشت، منجر به کشته شدن ۵۹ نفر و زخمی شدن بیشتر از ۲۳۰۰ نفر شد.

خشونت ها در کالیفورنیا، لاس ویگاس، نیویارک، سان فرانسسکو و سن هوزی نیز گسترش یافت.

سال ۲۰۰۱، سنسناتی:

پس از کشته شدن تیموتی توماس، یک جوان ۱۹ ساله سیاه‌پوست، توسط یک پولیس سفیدپوست، تظاهرات خشونت‌آمیز در نهم اپریل ۲۰۰۱ در شهر سنسناتی ایالت اوهایو راه اندازی شد.

شاروال سنسناتی برای کنترول اوضاع چهارشب قیود گشت و گذار را وضع کرد. در این تظاهرت ۷۰ نفر زخمی شدند.

سال۲۰۱۴، فرگاسن:

کشته شدن مایکل برون، یک نوجوان سیاه‌پوست غیر مسلح توسط یک پولیس سفیدپوست در شهر فرگاسن ایالت میزوری، منجر به اعتراضات گسترده شد.

این تظاهرات از نهم تا ۱۹ اگست ادامه داشت. اما در اواخیر نومبر، زمانیکه افسر پولیس سفیدپوست از اتهامات تبریه شد، موج تازۀ اعتراضات خشونتبار و انزجار آمیز، عمدتاً از سوی سیاه‌پوستان، از سر گرفته شد.

​سال ۲۰۱۵، بالتیمور: به تاریخ ۱۹ اپریل ۲۰۱۵ درگذشت فردی گری، مرد ۲۵ ساله سیاه‌پوست یک هفته پس از رهایی از قید پولیس، سبب اعتراضات گسترده و خشونت‌بار شد.

تصاویر جریان بازداشت گری نشان می‌دهد که وی از سوی پولیس در شهر بالتیمور ایالت مریلند، به شدت لت و کوب می‌شود.

درگذشت این مرد سیاه‌پوست منجر به تظاهرات گستره و غارت در بالتیمور شد؛ شهری که۶۲۰ هزار نفر جمعیت دارد تقریباً دو سوم آن سیاه‌پوستان اند. پس از این تظاهرات، وضعیت اضطراری اعلام شد و مقامات برای آرام کردن اوضاع از اردو درخواست کمک کردند.

سال ۲۰۱۶: شارلت

تظاهرات خشونت‌آمیز در سپتمبر ۲۰۱۶ در شهر شارلت ایالت کارولینای شمالی، زمانی آغاز شد که پولیس کیت لیموند سکات ۴۳ ساله را به ضرب گلوله به قتل رساند.

پولیس گفت که تیراندازی زمانی رخ داد که با نزدیک شدن آنان به موتر کیت، او تلاش کرد اسلحۀ خود را بردارد، اما خانواده کیت می‌گویند که وی هنگام این رویداد غیر مسلح بود.

مقامات برای مهار کردن تظاهرات قیود بر گشت و گذار را وضع کردند و از اردو کمک خواستند.

XS
SM
MD
LG