لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش به منع آموزش دختران در افغانستان؛ استاد پوهنتون به مردم کتاب هدیه می‌دهد


یک استاد پوهنتون در واکنش به تصامیم اخیر طالبان دربارۀ منع آموزش و تحصیل زنان و دختران در این کشور، می‌گوید که کراچی را آماده کرده تا از طریق آن بتواند هزاران جلد کتاب‌ خود را به گونه رایگان در اختیار مردم به شمول دانشجویان دختر و پسر قرار دهد.

اسماعیل مشعل، استاد پوهنتون روز چهارشنبه اول فبروری (۱۲ دلو) به صدای امریکا گفت که به هدف حمایت از زنان و دختران در افغانستان، از ادامۀ تدریس در پوهنتون‌های خصوصی کابل خودداری کرده و در حال حاضر بیکار است.

آقای مشعل افزود که پس از تصمیم طالبان دربارۀ منع آموزش دختران، دارالمعلمین و مکتب شخصی‌اش که در آن ده‌ها دانشجو و دانش‌آموز مصروف آموزش و تحصیل بودند، بسته شده است.

او گفت: "من ۲۱هزار جلد کتاب در پوهنتون خود داشتم، در کراچی که ترتیب کرده‌ام و به شکل رایگان به مردم تحفه می‌دهم. این کتاب‌ها از رشته‌های مختلف است."

تصاویر این استاد پوهنتون با کراچی پر از کتاب‌اش در رسانه‌های اجتماعی دست به دست شده و شماری از کاربران به شمول زنان و دختران از این اقدام او، ستایش کرده اند.

آقای مشعل همچنان گفت که تازمانیکه دروازه‌های مکاتب و پوهنتون‌ها به روی تمامی دختران باز نشود، او به اعتراض خود ادامه خواهد داد.

این در حالی است که اخیراً، این استاد پوهنتون به دلیل ممنوعیت دختران از تحصیل، به رسم اعتراض مدرک‌های تحصیلی خود را در یک برنامه ‌تلویزیونی پاره کرد.

او در این برنامه تلویزیونی گفت که پس از این، مدارک تحصیلی به دردش نمی‌خورد و افغانستان جای تحصیل برای شهروندان این کشور نیست.

طالبان پس از حاکمیت دوباره بر افغانستان در ماه اگست ۲۰۲۱ میلادی، به طور مداوم محدودیت‌هایی را بر زنان و دختران وضع کرده اند.

وزارت تحصیلات عالی طالبان در ماه دسمبر ۲۰۲۲ ادامهٔ تحصیل زنان و دختران را در تمام پوهنتون‌های افغانستان تا "امر ثانی" منع قرار داد. چند روز پس از‌ آن، وزارت اقتصاد طالبان طی نامه‌ای به تاریخ ۲۴ دسمبر ۲۰۲۲ زنان و دختران را از ادامه‌ٔ کار در سازمان‌های غیرحکومتی داخلی و خارجی منع کرد.

همچنان در تازه‌ترین مورد، وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان به پوهنتون‌های خصوصی دستور داد که تا "امر ثانی" به دختران اجازه ندهند در آزمون کانکور این پوهنتون‌ها اشتراک کنند. این دستور در حالی صادر شده که قرار است پوهنتون‌های خصوصی در افغانستان ماه‌ آینده امتحان کانکور را برگزار کنند.

XS
SM
MD
LG