لینک های دسترسی

Breaking News

امیری: منع آموزش زنان و دختران توسط طالبان ربطی به دین و فرهنگ ندارد


نمایندۀ وزارت خارجه ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان، در مورد ممنوعیت اشتراک دختران در آزمون کانکور پوهنتون‌های خصوصی واکنش نشان داده و گفته است که محدودیت‌های طالبان بر زنان، هیچ ربطی به دین و فرهنگ ندارد.

رینا امیری روز چهارشنبه اول فبروری (۱۲ دلو) در پیامی در تویتر گفت که طالبان با ادامۀ وضع محدودیت‌ها بر زنان و دختران، بزرگترین نیروی بالقوۀ افغانستان را خفه می‌کنند.

خانم امیری افزوده است: "اقدامات بی‌امان طالبان در برابر زنان و دختران، توسط جهان به شمول کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی، اکثریت مسلمانان و خود افغان‌ها رد شده است."

اخیراً وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان به پوهنتون‌های خصوصی دستور داد که تا "امر ثانی" به دختران اجازه ندهند در آزمون کانکور این پوهنتون‌ها اشتراک کنند. این دستور در حالی صادر شده که قرار است پوهنتون‌های خصوصی در افغانستان ماه‌ آینده امتحان کانکور را برگزار کنند.

این تصمیم تازۀ طالبان در روزهای اخیر، واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته است و روز گذشته، سفارت‌های امریکا، آلمان و جاپان برای افغانستان از این تصمیم انتقاد کردند.

کرن دکر، شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان که در حال حاضر فعالیت خود را از قطر به پیش‌ می‌برد، گفت: "حمله اخیر داخلی بر آموزش، طالبان را ضعیف می‌سازد، اما آیندهٔ فقر در افغانستان را تضمین می‌کند."

خانم دکر افزود که در صورتیکه دختران افغان نتوانند در آزمون کانکور امسال اشتراک کنند، تعهد طالبان مبنی بر بازگشایی "فوری" پوهنتون‌ها به روی آنان را زیر پرسش قرار می‌دهد.

سفارت آلمان برای افغانستان نیز از این تصمیم طالبان ابراز "ناامیدی" کرده و در تویتر نوشته است: "این تصمیم، کشور را از ارزشمندترین دارایی خود یعنی هوش نیمی از مردمش محروم خواهد کرد. پیامد آن توسعه کمتر، پیشرفت کمتر و در نتیجه رنج بیشتر برای همه مردم افغانستان خواهد بود."

در این حال، سفارت جاپان برای افغانستان به ممنوعیت اشتراک زنان و دختران در آزمون پوهنتون‌های خصوصی واکنش نشان داده و گفته است که از این تصمیم طالبان "مایوس" شده اند.

این سفارت از طالبان خواسته است که در مورد این تصمیم شان، تجدید نظر کرده و فرصت‌های آموزشی برابر را برای دختران و زنان در افغانستان فراهم کنند.

این در حالی است که به تازگی سازمان همکاری‌های اسلامی گفت که این اقدام طالبان، محدودیت‌ها بر دختران را تشدید می‌کند. این سازمان خواستار لغو این دستور طالبان شد و از آنان خواست که باید به دختران اجازه دهند تا به آموزش و تحصیلات عالی ادامه دهند.

XS
SM
MD
LG