لینک های دسترسی

Breaking News

صلح افغانستان در اولویت حکومت آیندۀ امریکا خواهد بود – عبدالله


رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان می‌گوید که موضوع صلح این کشور در اولویت حکومت آیندۀ امریکا قرار خواهد داشت و سیاست واشنگتن در قبال افغانستان تغییر نخواهد کرد.

عبدالله عبدالله در نشست امنیتی هرات به خبرنگاران گفت: "انتخابات ایالات متحده امریکا صورت گرفته و به هرحال برداشت من این است که حمایت از پروسه صلح از طرف امریکا و سیاست شان همچنان ادامه پیدا خواهد کرد، ‌شاید بنا بر شرایطی که حاکم است کمی آهسته‌گی در کار پیش بیاید، اما این را من می‌دانم به افغانستان آن‌ها به عنوان یک اولویت می‌بینند."

آقای عبدالله تفاهم سیاسی را تنها راه حل در افغانستان خواند و خطاب به طالبان گفت که ادامه جنگ و تشدید خشونت‌ها راه حل نیست.

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان همچنان در نهمین نشست امنیتی هرات تاکید کرد که هنوز هم یک باور کلی برای رسیدن به صلح میان هیات‌های مذاکره‌کنندۀ دو طرف ایجاد نشده و گفتگوهای بین‌الافغانی در قطر "هیچ پیشرفتی نداشته است".

مذاکرات بین الافغانی به تاریخ ۱۲ سپتمبر در دوحه آغاز شد، اما تا اکنون هردو جانب روی طرزالعمل مذاکرات به توافق نرسیده اند.

نهمین نشست امنیتی هرات

نهمین دور نشست گفتگوهای امنیتی ولایت هرات تحت نام "صلح پایدار" در این ولایت برگزار شد.

برگزار‌کنندگان این کنفرانس می‌گویند مقام‌ها و کارشناسان دست‌کم ۱۴ کشور خارجی، نیز به گونۀ آنلاین در این نشست اشتراک کرده اند.

داوود مرادیان، رییس انستیتوت مطالعات استراتیژیک افغانستان گفت که تا اکنون در این گفتمان‌ها بیشتر عوامل جنگ و صلح افغانستان به بحث گرفته شده است.

آقای مرادیان افزود که آنان در این نشست مخالفین مسلح دولت افغانستان را به ترک جنگ و در پیش گرفتن مذاکرات تشویق خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG