لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله: صلاحیت امرخیل به تعلیق در آورده شود


عبدالله
عبدالله
عبدالله عبدالله، نامزد ریاست جمهوری افغانستان شام یک شنبه در یک کنفرانس خبری گفت که ضیاألحق امرخیل، رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات در تقلب گسترده در انتخابات روز شنبه دخیل است. او از حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان خواست تا صلاحیت های آقای امرخیل را به حالت تعلیق درآورد.

اما در واکنش به اتهامات آقای عبدالله، رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات گفت که اگر این نامزد ریاست جمهوری در نزد خود اسنادی مبنی بر ارتکاب تقلب داشته باشد، به کمیسیون انتخابات ارایه کند.

پیش از این جنرال ظاهر ظاهر، قوماندان امنیه کابل گفته بود که پولیس در روز انتخابات یک موتر حامل مواد حساس انتخاباتی را در ناحیۀ نهم شهر کابل متوقف کرد که به گفتۀ آقای ظاهر این مواد به دستور آقای امرخیل قرار بود به ولسوالی سروبی انتقال داده شود و با استفاده از آن به سود یک نامزد مشخص تقلب شود.

ضیاالحق امرخیل روز یکشنبه درخصوص این ادعای قوماندان امنیه کابل گفت که آنها (کارمندان کمیسیون انتخابات) براساس قانون انتخابات مسوولیت رسانیدن برگه های رای را هرگاه و درهرجا که کمبود آن احساس شود، به عهده دارند.

آقای امرخیل در صحبت با رادیو آشنا صدای امریکا گفت که در روز انتخابات آنها در چندین ناحیه شهر کابل و ولسوالی سروبی با کمبود برگه های رایدهی مواجه شدند و هنگام انتقال آن مسوولین پولیس درجریان بودند. او انتقال برگه ها را در محلاتی که کمبود آن احساس می شود، وجیبۀ کمیسیون انتخابات خواند گفت که این امر به هیچ وجه تقلب بوده نمی تواند.

انجام وظیفه یا برخورد دوگانه؟

رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت که از نیرو های پولیس برای انتقال برگه های رای کمک خواسته بود، اما پولیس دربرابر درخواست آن کمیسیون پاسخ نگفت. او پولیس را به برخورد سلیقه یی متهم کرد و گفت که در برابر کمبود برگه های رایدهی در ناحیه ٢١ و سروبی عمل نکرد، اما در ناحیۀ دیگر چنین برخوردی نکرد.

ضیا الحق امرخیل دربرابر این پرسش که چه شواهد و مدارکی برای ادعایش دارد گفت که مردم محل، مقررات و اصول کمیسیون مستقل انتخابات ثبوت گفته هایش است.

در همین حال جنرال ظاهر، قوماندان امنیه کابل گفت که پولیس مسوولیت داشت تا جلو هرگونه تخطی از قانون را بگیرد. او افزود که پیش از انتقال برگه های رایدهی در روز انتخابات، باید موضوع با پولیس در میان گذاشته می شود و محمولۀ برگه های رای توسط پولیس مشایعت می شد.

آقای ظاهر گفت "او (امرخیل) بالفعل دستگیر شده بود که بدون سکورت، بدون مقصد کجا می رفت، این جرم است، این خلاف قانون است. این جرم است، این تقلب است."

جانداد سپین غر، رئیس سازمان نظارت برانتخابات درمورد این رویداد و ادعای دو جانب می گوید که برای آسیب نرسیدن به اعتبار انتخابات، باید در این زمینه تحقیقات لازم صورت گیرد.

آقای سپین غر میگوید که کمیسیون مستقل انتخابات باید در این زمینه توضیحات بدهد و روشن سازد که این اقدام در مطابقت با طرزالعمل ها برای رسیدگی به مشکل کمبود برگه های رایدهی صورت گرفته است.

رئیس سازمان نظارت بر انتخابات می گوید که اگر این اجراات در مطابقت با طرزالعمل های انتخاباتی باشد، کدام مشکل جدی نبوده بلکه یک سوء تفاهم است. اما او می گوید که مرام نیرو های امنیتی نیز در این زمینه مشخص شود و تحقیق شود که اتهامات پولیس تا کدام اندازه می تواند بجا باشد.

این اتهامات بر یک مقام کمیسیون انتخابات درحالی وارد می شود که کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان روز یکشنبه اعلام کرد که شمار شکایت های روز رایدهی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری نسبت به دور نخست کمتر بوده است. به گفتۀ این کمیسیون اینبار نیز بیشترین شکایات از کارکرد کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات بوده است.
  • 16x9 Image

    عبدالواجد عادل - واشنگتن

    عبدالواجد عادل از سال ۲۰۰۱ تا اکنون به حیث ژورنالیست، نویسنده و کارشناس محیط زیست و منابع طبیعی افغانستان در صدای امریکا بخش افغانستان در واشنگتن دی سی کار می کند.
XS
SM
MD
LG