لینک های دسترسی

Breaking News

مخالفت و حمایت از دادن مصوونیت قضایی به حکمتیار


توافقنامۀ صلح با حکمتیار هفتۀ گذشته امضا شد
توافقنامۀ صلح با حکمتیار هفتۀ گذشته امضا شد

شماری از فعالان‌مدنی و خبرنگاران، با تاکید بر لغو "مصوبۀ شورای ملی" مبنی بر عفو ناقضین حقوق بشر در دو و نیم‌دهه جنگ، خواستار محاکمۀ گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی و افراد دخیل در چهار دهه جنگ داخلی افغانستان شدند.

فعالان که در پارک شهرنو کابل جمع شده بودند، خواستار تعدیل برخی ماده‌های توافقنامۀ صلح با حزب اسلامی شدند. آنان گفتند که مصؤونیت قضایی به حکمتیار و حذف نام او از فهرست سیاه ملل متحد، باید از مواد توافقنامۀ صلح برداشته شده و در آن تجدید نظر صورت گیرد.

این اعتراض کنندگان با نشر قطعنامه‌ای از سازمان ملل متحد خواسته اند که بر دولت افغانستان، فشار بیاورد تا پروندۀ جنایات، همۀ جنایت کاران جنگی را اجرایی کند.

رامین انوری یکی از اعتراض کننده‌گان گفت "قانون عفو عمومی که سال ۲۰۰۷ پارلمان افغانستان، آنرا تصویب کرد باید لغو شود. به خاطری که ما باور داریم این قانون بنیادی است برای عفو تمامی جنایتکارانی که در افغانستان سال‌ها دست به کشتار مردم زدند و با استفاده از این قانون وارد نظام می‌شوند".

عفو عمومی

در مادۀ سوم، مصوبۀ تصویب شده از سوی شورای ملی مبنی بر عفو عمومی ناقضین حقوق بشر آمده است که" تمامی جناح‌های سیاسی و طرف‌هایی که در دونیم دهۀ جنگ، با هم درگیر بودند، به منظور آشتی بین اقشار مختلف و تحکیم صلح و ثبات و آغاز زندگی نوین در تاریخ سیاسی معاصر افغانستان، مشمول برنامۀ مصالحۀ ملی و همدیگر بخشی گردیده و مورد تعقیب عدلی و قانونی قرار نمی‌گیرند."

در سال ۱۳۸۵، هنگام تصویب این مصوبه، سازمان عفو بین الملل نیز خواستار لغو آن شده بود.

دیانا ثاقب یکی دیگر از اعتراض کننده‌گان با اشاره به چهره‌های دخیل در جنگ‌های داخلی که اکنون سمت دولتی دارند گفت هرکسی مرتکب جرم و جنایت شده باشد، باید پاسخگو بوده و به محاکمه کشانده شود. او گفت که بخشیدن حق مردم و قربانیان، صلاحیت دولت افغانستان یا کشورهای خارجی نیست.

در همین حال مهدی ثاقب، فعال جامعۀ مدنی با اشاره به نقض تعهدات گذشته احزاب جهادی به ویژه حزب اسلامی به صدای امریکا گفت که هیچ ضمانتی مبنی بر اینکه اعضای مسلح حزب اسلامی، در جبهات جنگ، آتش‌بس کنند، وجود ندارد.

حمایت از حکمتیار

در فاصلۀ نه چندان دور از تجمع فعالان مدنی، شورای متحد جوانان پکتیکا در تالار وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان جمع شده و از توافقنامۀ صلح حکومت افغانستان با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار حمایت کردند.

محمد ابراهیم افضلی رئیس پیشین شورای ولایتی پکتیکا در این نشست از امضای توافقنامۀ صلح با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار استقبال کرد.

آقای افضلی گفت "توافقنامۀ صلح با حکمتیار خبر خوش است و برای تمامی مخالفان راه را نشان می‌دهد که بیایند از جنگ، بی اتفاقی و خراب کردن کشور دست بکشند. بیایید که انرژی خود را برای آبادی این کشور و آرامی و خوشحالی مصرف کنیم".

دو هفته پیش، توافقنامۀ صلح حکومت افغانستان، با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار به امضا رسید. بر بنیاد این توافقنامه نام گلبدین حکمتیار باید از فهرست سیاه سازمان ملل حذف شده و مصؤونیت قضایی برای وی داده شود.

تا اکنون محل بود و باش آقای حکمتیار معلوم نیست، زیرا او پیش از آمدن به کابل خواستار تطبیق کامل مواد توافقنامۀ صلح شده است.

پیش از این کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز از گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی خواسته بود، به خاطر جنایاتی که مرتکب شده است، باید از شهروندان افغانستان، معذرت‌خواهی کند.

XS
SM
MD
LG