لینک های دسترسی

Breaking News

حملات راکتی نظامیان پاکستانی در قندهار؛ کابل دستور آماده باش داد


وزارت دفاع ملی افغانستان به قوای هوایی و زمینی این کشور دستور داده است که برای واکنش به حملات راکتی ملیشه‌های پاکستانی بر خاک این کشور در قندهار، در حالت آماده باش قرار گیرند.

وزارت دفاع ملی گفته است که در نتیجۀ حملات راکتی نظامیان پاکستانی در بخش‌های از ولایت قندهار، نه غیرنظامی کشته و ۵۰ تن دیگر زخمی شده اند.

این وزارت روز جمعه ۳۱ جولای (۱۰ اسد) با نشر اعلامیه‌ای گفت که این حملات راکتی از دیروز به این‌سو، توسط نظامیان پاکستان در سپین بولدک ولایت قندهار منازل مسکونی را هدف قرار داده است.

در اعلامیه همچنان آمده است: "ستر جنرال محمد یاسین ضیا، لوی درستیز قوای مسلح کشور، به تمام قوت‌های نظامی کشور به ویژه به قول اردوهای ۲۰۵ اتل، ۲۰۱ سلاب و ۲۰۳ تندر هدایت داد تا برای پاسخ‌گویی به عمل باالمثل در مقابل نظامیان پاکستانی آمادگی کامل را اختیار کنند."

جنرال ضیا از این قول اردوها خواسته است که نیروهای افغان را در خط فرضی دیورند با سلاح‌های "سبک و سنگین" بیشتر تجهیز کنند.

همچنان لوی درستیز اردوی افغانستان به "قوای هوایی و قطعات ویژه" این کشور دستور داده که در حالت "احضارات درجه یک" قرار گیرند.

کشته شدن اعتراض کنندگان

عثمان علی، کمیشنر ساحه‌ٔ مرزی کویته پاکستان به فرانس پرس گفت که در حدود ۱۵۰ نفر که می‌خواستند وارد افغانستان شوند با نیروهای مرزی پاکستان درگیر شدند.

او گفت که نیروهای مرزی پاکستان دست به فیرهای هوایی زدند و اعتراض کنندگان خشمگین بر آنان سنگ پرتاب کردند.

این مقام پاکستانی گفت که حد اقل پنج نفر زمانی کشته شدند که نیروهای مرزی در عمل متقابل، بر اعتراض کنندگان سنگ پرتاب کردند. او گزارش‌های رد کرد که گویا نیروهای مرزی پاکستانی بر اعتراض کنندگان گلوله باری کرده اند.

در این حال، وزارت خارجۀ افغانستان با نشر اعلامیه‌ای حملات راکتی نظامیان پاکستانی بر خاک این کشور را نکوهش کرده و گفته است که این حملات سبب "رنجش و نگرانی" شهروندان این کشور شده است.

در اعلامیۀ این وزارت آمده است: "وزارت خارجۀ افغانستان تاکید می‌کند که پاکستان با احترام به تمام اصول پذیرفته شده دپلوماتیک و توافقات موجود میان دو کشور، برای جلوگیری و تکرار همچو حملات از میکانیزم‌های موجود نظامی دپلوماتیک استفاده کند."

به گفته این وزارت، حکومت افغانستان همواره طرفدار صلح و حفظ آرامش در امتداد خط فرضی دیورند بوده و نیروهای امنیتی و دفاعی افغان دفاع کامل از مردم و ارایۀ پاسخ مناسب را دارند.

XS
SM
MD
LG