لینک های دسترسی

Breaking News

درگیری نظامیان پاکستانی و افغان: پاکستان آتش‌بس را پذیرفت


به دنبال درگیری نظامیان افغان و نیروهای سرحدی پاکستان در مناطق مرزی ولایت کنر، وزارت خارجۀ افغانستان گفته است که پس از تلاش‌های دپلماتیک، پاکستان آتش‌بس را پذیرفته و قرار است دو جانب در مورد این رویداد گفتگو کنند.

محمد حنیف اتمر، سرپرست این وزارت روز پنجشنبه ۱۶ جولای (۲۶ سرطان) به خبرنگاران گفت که نشست میان فرماندهان نظامی در خط دیورند آغاز شده و از طریق مجراهای دپلماتیک نیز تماس‌ها گرفته شده است.

وزارت خارجۀ افغانستان گفته است: "در نتیجۀ تلاش‌های دپلماتیک وزارت امور خارجۀ افغانستان، جانب پاکستان توافق کرده است که آتش‌بس تامین شود و زیر بیرق دو کشور در ساحه نشستی برگزار شود".

بر اساس گزارش‌ها، پس از درگیری نظامیان افغان و پاکستانی، اردوی پاکستان روز چهارشنبه ۱۵ جولای (۲۵ سرطان) بخش‌هایی از ولسوالی‌های مروره و سرکانوی کنر را هدف حملات راکتی قرار داده اند.

سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان وزارت گفت که در نتیجۀ راکت‌پراگنی پاکستان بر بخش‌های سرحدی کنر، هشت غیرنظامی کشته و شماری هم زخمی شدند.

آقای اتمر گفت: "یک عمل واقعاً قابل نکوهش است که غیرنظامیان این گونه در جنگ قربانی می‌شود. اگر حادثه‌ای در امتداد خط دیورند رخ داده، بنشینند از طریق گفتگو حل کنند".

به گفتۀ وی، تلاش‌ها جریان دارد که جلو تکرار چنین عملکرد گرفته شود.

همچنان وزارت خارجۀ افغانستان برعلاوۀ حملات راکتی، ایجاد تاسیسات خودسر نظامیان پاکستان را در امتداد خط فرضی دیورند که به گفتۀ این وزارت سبب بحران میان دو کشور می‌شود، غیرقابل قبول خوانده است.

عبدالغنی مصمم، سخنگوی والی کنر به خبرنگاران گفته است که نخست نظامیان پاکستانی حمله کردند و سپس نیروهای افغان به آن حمله پاسخ دادند.

تا اکنون دلیل این درگیری روشن نشده است؛ اما نظامیان پاکستانی از سه سال به این طرف، به طول ۴۳۰ کیلومتر خط دیورند کار ساخت کتاره، نصب سیم خاردار و در برخی ساحات دروازه را برای کنترول رفت و آمد آغاز کرده اند.

افغانستان بارها به این اقدام نظامیان پاکستانی مخالفت کرده و آن را جدایی اقوام ساکن دو سوی خط دیورند خوانده است.

پاکستان تا اکنون در مورد درگیری‌ها تازه چیزی نگفته است. اما قبل بر این، اردوی پاکستان دلیل حملات راکتی را در امتداد سرحد، هدف قراردادن مهاجمینی خوانده که بر نظامیان آن کشور حمله کرده اند.

همچنان پاکستان نصب کتاره در امتداد دیورند را کنترول سرحد بیان کرده است.

XS
SM
MD
LG