لینک های دسترسی

Breaking News

ادامۀ روند رهایی زندانیان طالبان و حکومت افغانستان


شورای امنیت ملی افغانستان و دفتر سیاسی طالبان در قطر اعلام کرده اند که در ادامۀ رهایی زندانیان روز گذشته ده‌ها تن از محبوسین دو طرف از بند آزاد شده اند.

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی روز چهارشنبه ششم می (۱۷ ثور) گفت که بر اساس فرمان رییس جمهور غنی، ۵۲ زندانی دیگر طالبان ناوقت دیروز از زندان پلچرخی رها شده اند.

آقای فیصل افزود این زندانیان طالبان پس از بررسی‌ها و با در نظر داشت وضعیت صحی، سن و حبس باقی ماندۀ شان از بند آزاد شده اند.

آقای فیصل همچنان گفت که با آزادسازی این زندانیان طالبان، تا اکنون ۹۰۲ تن از زندانیان طالبان از زندان‌های افغانستان رها شده و این روند در روزهای پیش رو نیز ادامه خواهد یافت.

همزمان با این، سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در صفحۀ تویترش از رهایی ۲۰ تن از نظامیان افغان از زندان‌های این گروه خبر داده است.

آقای شاهین افزوده که این زندانیان در ولایت قندهار از بند رها شده اند.

مقام‌های محلی قندهار گفته اند که این زندانیان در ولسوالی شاه ولیکوت این ولایت از سوی طالبان آزاد و به مقام‌های محلی این ولایت سپرده شده اند.

جمال بارکزی، سخنگوی پولیس قندهار به صدای امریکا گفت که پنج منسوب پولیس و ۱۵ سرباز اردو شامل زندانیان آزاد شده اند.

قول اردوی ۲۰۵ اتل نیز رهایی این سربازان اردو را تایید کرده است.

این چهارمین دور رهایی زندانیان حکومت افغانستان از سوی طالبان است که از زندان‌های این گروه آزاد شده اند.

پیش از این گروه طالبان گفته بودند که ۱۱۲ زندانی حکومت افغانستان را در ولایت‌های قندهار، لغمان و کندز رها کرده، اما شورای امنیت ملی این کشور رهایی ۱۰۷ نفر را توسط طالبان تایید کرده است.

این شورا می‌گوید که از این میان، ۵۷ تن آنان اعضای نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور بوده و متباقی آن غیرنظامیان استند.

بر اساس معلومات شورای امنیت ملی افغانستان قرار است در مجموع ۱۵۰۰ زندانی طالبان از بند رها شوند.

حکومت افغانستان دیروز بار دیگر از طالبان خواست که هر چه زودتر نیروهای امنیتی افغان و غیرنظامیانی را که در بند این گروه به سر می‌برند آزاد کنند تا گفتگوهای مستقیم آغاز شود.

آقای فیصل تاکید کرد که در صورتی که گفتگوهای مستقیم میان نمایندگان حکومت و طالبان آزاد شود، ممکن روند رهایی زندانیان از زندان‌های افغانستان ادامه یابد.

کاهش خشونت و رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالبان از زندان‌های حکومت افغانستان و رهایی ۱۰۰۰ زندانی از قید طالبان نکات اساسی توافقنامۀ امریکا-طالبان بوده که به گفتۀ مقام‌های امریکایی راه را برای مذاکرات بین‌الافغانی و صلح پایدار در افغانستان هموار خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG