لینک های دسترسی

Breaking News

در صورت آغاز مذاکرات مستقیم ممکن زندانیان بیشتر رها شوند – فیصل


شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که روند رهایی زندانیان طالبان از زندان‌های این کشور جریان دارد و قرار است امروز (سه شنبه) نیز شماری از زندانیان این گروه آزاد شوند.

جاوید فیصل، سخنگوی این شورا روز سه شنبه پنجم می (۱۶ ثور) با فرستادن پیامی به خبرنگاران گفت که شمار دقیق زندانیان گروه طالبان را که قرار است تا پایان امروز رها شوند، به زودی با رسانه‌ها شریک خواهد کرد.

او همچنان افزود: "فعلاً مطابق به فرمان رییس جمهور باید ۱۵۰۰ نفر رها شود و به تعقيب آن بايد گفتگوهای مستقيم آغاز شود. اگر مذاكره مستقيم آغاز شود، ممكن است كه زندانيان بيشتر هم آزاد شوند."

آفای فیصل از طالبان خواست که هر چه زودتر نیروهای امنیتی افغان و غیرنظامیانی را که در بند این گروه به سر می‌برند آزاد کنند تا گفتگوهای مستقیم آغاز شود.

بر اساس معلومات شورای امنیت ملی افغانستان در ادامۀ رهایی زندانیان طالبان ناوقت دیروز ۱۰۲ زندانی دیگر این گروه از زندان پلچرخی آزاد شدند.

در این حال، دفتر سیاسی طالبان در قطر از رهایی صدها زندانی این گروه توسط حکومت افغانستان استقبال کرده و خواستار ادامه این روند شده است.

سهیل شاهین، سخنگوی این دفتر در صفحۀ تویترش نگاشته است که حکومت افغانستان در سه روز اخیر ۳۰۰ زندانی طالبان را از بند رها کرده است.

شاهین افزوده است که به هدف مبارزه با کروناویروس و هموارشدن راه برای آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی، روند رهایی زندانیان باید سرعت یابد. او گفت که طالبان به رهایی زندانیان حکومت افغانستان متعهد است.

حکومت افغانستان تا اکنون ۸۵۰ زندانی گروه طالبان را از زندان‌های بگرام و پلچرخی رها کرده است.

پیش از این گروه طالبان گفته بودند که در سه مرحله، ۱۱۲ زندانی حکومت افغانستان را در ولایت‌های قندهار، لغمان و کندز رها کرده، اما شورای امنیت ملی این کشور رهایی ۱۰۷ نفر را توسط طالبان تایید کرده است.

این شورا می‌گوید که از این میان، ۵۷ تن آنان اعضای نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور بوده و متباقی آن غیرنظامیان استند.

کاهش خشونت و رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالبان از زندان‌های حکومت افغانستان و رهایی ۱۰۰۰ زندانی از قید طالبان نکات اساسی توافقنامۀ امریکا-طالبان بوده که به گفتۀ مقام‌های امریکایی راه را برای مذاکرات بین‌الافغانی و صلح پایدار در افغانستان هموار خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG