لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار لوی درستیز امریکا از احتمال جنگ داخلی در افغانستان 


جنرال مارک میلی، لوی درستیز عمومی قوای مسلح ایالات متحده می‌گوید که احتمال دارد جنگ داخلی در افغانستان آغاز شود و شرایط را برای ظهور مجدد گروه‌های تروریستی در این کشور مساعد سازد.

همزمان با آغاز روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، گروه طالبان به سرعت این کشور را تصرف کرد و تنها در ولایت پنجشیر با مقاومت مقابل شده است.

لوی درستیز عمومی قوای مسلح ایالات متحده در مصاحبه‌ای با شبکهٔ تلویزیونی فاکس نیوز گفت: "تخمین نظامی من.... این است که وضعیت کنونی ممکن به یک جنگ داخلی تبدیل شود."

این جنرال امریکایی افزود که در همچو شرایط گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش در یک، دو یا سه سال آینده فرصت خواهند یافت تا دوباره سرپا بایستند یا هم رشد کنند.

پس از حملات ۱۱ سپتمبر سال ۲۰۰۱ توسط گروه القاعده، ایالات متحده رژیم طالبان را سقوط داد و پس امضای توافقنامهٔ دوحه با این گروه به تاریخ ۲۹ فبروری سال ۲۰۲۰ پس از حدود ۲۰ سال جنگ از افغانستان بیرون شد.

حکومات غربی هراس دارند که افغانستان یک بار دیگر به پناه‌گاه امن افراطگرایانی مبدل خواهد شد که مایل به حمله بر این کشورها اند.

با آنهم، ایالات متحده گفته است که حملات هوایی بر گروه‌های دهشت افگن در افغانستان را ادامه خواهد داد.

بر اساس توافقنامۀ دوحه، طالبان تعهد کرده اند که از قلمرو افغانستان برای طراحی و انجام حملات دهشت افگنی بر ضد امریکا و غرب استفاده نخواهد شد. با اینحال، اقدامات آن گروه پس از تصرف کابل و رهایی زندانیان داعش تردیدهایی را ایجاد کرده است.

کنیت مک‌کینزی، فرمانده قوماندانی مرکزی قوای امریکایی گفته است: "ارزیابی ما این است که شاید کم از کم ۲۰۰۰ جنگجوی سرسپردۀ داعش در افغانستان وجود داشته باشد که البته شماری از آنان از زندان‌هایی بیرون شده اند که چند روز پیش درهای آن [از سوی طالبان] گشوده شد."

برخی ادارات استخباراتی هشدار داده اند که با وصف دشمنی طبیعی میان طالبان و داعش، اگر به سود اجندای طالبان تمام شود، این گروه از شاخۀ خراسان داعش کار خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG