لینک های دسترسی

Breaking News

تلفات غیرنظامیان افغان ۸۰ درصد افزایش یافته است - گزارش


کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با نشر یک گزارش تازه در مورد تلفات غیرنظامیان می‌گوید که در شش ماه نخست امسال، پنج‌هزار و ۳۲۱ غیرنظامی قربانی جنگ شده اند که این آمار در مقایسه با سال گذشته، ۸۰ درصد افزایش یافته است.

این کمیسیون روز یکشنبه اول اگست (۱۰ اسد) گفت که از اول ماه جنوری تا پایان ماه جون سال ۲۰۲۱ میلادی، ۱۶۷۷ غیرنظامی در جریان درگیری‌های مسلحانه و انفجارها، جان باخته و سه‌هزار و ۶۴۴ غیرنظامی دیگر در این مدت زخم برداشته اند.

بر اساس گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در شش ماه نخست امسال ۱۵۴ زن و ۳۷۳ کودک کشته و ۳۵۰ زن و ‍۱۰۸۳ کودک در این کشور زخمی شده اند.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان گفته است که تلفات زنان در مقایسه با زمان مشابۀ سال گذشته، ۶۹ درصد و تلفات کودکان افغان سه برابر افزایش یافته است.

عاملان تلفات

کمیسیون مستقل حقوق بشر ۵۶ درصد تلفات را به گروه طالبان، هفت درصد را به گروه داعش، ۱۵ درصد را به نیروهای دولتی و ۲۲ درصد تلفات را به عاملان نامعلوم نسبت داده است.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان در این گزارش گفته است که بیشتر این غیرنظامیان در اثر انفجارهای ماین، انفجاز موترهای بم‌گذاری شده، ترورهای هدفمند، حملات راکتی، حملات انتحاری، درگیری‌های زمینی و حملات هوایی کشته و زخمی شده اند.

تا کنون گروه طالبان در مورد این گزارش کمیسیون حقوق بشر واکنش نشان نداده اند، اما اجمل عمر شینواری، سخنگوی قوای مسلح افغانستان می‌گوید که نیروهای امنیتی افغان به هدف جلوگیری از وارد شدن تلفات بر غیرنظامیان، بارها برخی از عملیات‌های شان را لغو و یا به تعویق انداخته اند.

آقای شینواری خطاب به مسوولین کمیسیون حقوق بشر افغانستان گفت: " اولین مسوولیت قوای مسلح افغانستان حفظ مصوونیت و امنیت غیرنظامیان است. این گزارش را شدیداً رد می‌کنیم. جنایت جنگی و ضد بشری‌ای را که دشمنان مردم افغانستان دارند اگر به آن توجه شود، من فکر می‌کنم که بهتر خواهد بود."

آقای شینواری همچنین گفت که تنها در یک هفته گذشته در نتیجۀ حملات طالبان در بخش‌های مختلف این کشور، ۶۶ غیرنظامی کشته و ۱۹۸ غیرنظامی دیگر زخمی شدند.

این در حالی است که هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) هفتهٔ گذشته گفت که از اول جنوری تا ۳۰ جون سال جاری میلادی یک هزار ۶۵۹ غیرنظامی کشته و سه هزار و ۲۵۴ تن دیگر مجروح شده اند.

بربنیاد گزارش یوناما، کودکان ۳۲ درصد، زنان ۱۴ درصد و مردان ۵۴ درصد این تلفات را تشکیل می‌دهند.

در گزارش یوناما طالبان مسوول ۳۹ درصد، نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان مسوول ۲۳ درصد، شاخه خراسان گروه دولت اسلامی یا داعش مسوول نه درصد، نیروهای مسلح طرفدار دولت عامل دو درصد و عناصر نامشخص مخالف دولت عامل ۱۶ درصد تلفات غیرنظامیان خوانده شده اند.

XS
SM
MD
LG