لینک های دسترسی

Breaking News

خشونت‌ها در افغانستان؛ ۱۲۱ کشته و زخمی در یک هفته


کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان با ابراز نگرانی از افزایش خشونت‌ها در این کشور می‌گوید که در یک هفته گذشته، بیش از ۱۰۰ غیرنظامی کشته و زخمی شدند.

ذبیح‌الله فرهنگ، سخنگوی این کمیسیون روز دوشنبه ۱۵ مارچ (۲۵ حوت) به صدای امریکا گفت که در این مدت، ۱۳ غیرنظامی جان باخته و ۹۳ تن دیگر زخمی شده اند.

روز گذشته کابل نیز گواه دو انفجار بود که در این رویدادها، سه غیرنظامی جان باخته و ۱۲ تن دیگر زخمی شده اند.

بر اساس معلومات کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان این غیرنظامیان در ۱۰ رویداد جداگانه در ولایت‌های کابل، هرات، کندز، غور، کنر و پکتیا قربانی خشونت‌ها میان جنگجویان طالبان و نظامیان افغان شده اند.

آقای فرهنگ همچنان گفت که در میان جان‌باختگان سه کودک و دو زن و در میان مجروحین، ۲۵ زن و ۲۱ کودک شامل اند.

او افزود: "ما بارها از طرف‌های درگیر خواستار رعایت حقوق بین‌المللی بشردوستانه شده‌ایم، ولی متاسفانه در این زمینه هیچ پیشرفتی ندارد. به همین‌ خاطر از سازمان ملل و جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که به هدف کاهش خشونت‌ها، معیار راستی‌آزمایی صلح‌طلبی طرف‌های جنگ را اعلام کنند."

سخنگوی کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان همچنان از جامعه جهانی و ملل متحد خواست که به هدف کاهش خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس در این کشور، فشارهای بیشتری را بر طرف‌های جنگ در افغانستان وارد کنند.

این در حالی است که به تازگی اعضای شورای امنیت ملل متحد، خشونت‌ها در افغانستان را با شدیدترین الفاظ محکوم کرده و نگرانی عمیق خویش را در مورد حملات هدفمند در این کشور اظهار کرده اند.

اعضای این شورا به تاریخ ۱۲ مارچ (۲۲ حوت) با نشر اعلامیه‌ای گفتند که این حملات غیرنظامیان، کارمندان ملکی، مقامات قضایی، فعالان رسانه‌ای، کارکنان مراقبت‌های صحی و بشری را هدف قرار داده است که زنان، مدافعین حقوق بشر و اقلیت‌های قومی و دینی شامل آن اند.

شورای امنیت ملل متحد خواستار پایان فوری حملات هدفمند شده و بر کشانیدن فوری و حتمی عاملان آن به عدالت تاکید کرده است.

XS
SM
MD
LG