لینک های دسترسی

Breaking News

نمایندگان امریکا، روسیه، چین و پاکستان: از احیای امارت طالبان حمایت نمی کنیم


نمایندگان کشور های ترویکا - امریکا، روسیه، چین و پاکستان - با هیات مذاکره کنندهٔ جمهوری اسلامی افغانستان و اعضای گروه طالبان در دوحه دیدار کردند.

پس از این دیدارها نمایندگان کشور های یادشده روز جمعه ۳۰ اپریل (۱۰ ثور) با نشر بیانیه‌ای مشترک هدف از این دیدارها را دریافت راه‌‌هایی برای حمایت از مذاکرات بین الافغانی و کمک به طرفین برای رسیدن به یک توافق و آتش بس دایمی و جامع عنوان کرده اند.

در بیانیه‌ای مشترک آمده است: "ما انتظار داریم که طالبان به تعهدات خود مبنی بر جلوگیری از استفادهٔ گروه ها و افراد تروریست از خاک افغانستان برای تهدید امنیت هر کشور دیگر، عمل کنند. "

نمایندگان کشورهای ترویکا همچنین از بررسی تحریم‌های ملل متحده بر افراد و نهاد های گروه طالبان ابراز حمایت کرده و تاکید کردند که اقدامات عملی برای کاهش خشونت و تلاشهای مداوم برای پیشبرد مذاکرات بین الافغانی توسط طالبان، تاثیر مثبتی بر روند بررسی این تحریم ها خواهد داشت.

هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان نیز با نشر خبرنامه‌ای گفته است که در این نشست در باره روند صلح افغانستان و نقش کشورهای منطقه در این روند بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

در همین حال محمد سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر با نشر پیامی در تویتر گفته است که هیات این گروه به رهبری عباس استانکزی، معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر با نمایندگان کشورهای عضو ترویکا پلس دیدار کرد.

او نوشته است: "طرفین در مورد روند صلح گفتگو کرده و توافق کردند که کار در زمینهٔ حذف [نام اعضای گروه طالبان] از فهرست سیاه و فهرست پاداش به گونهٔ عملی آغاز شود."

کشورهای ترویکا در پایان نشست مسکو با نشر اعلامیه‌ای گفته بودند که از احیای مجدد امارت اسلامی طالبان در افغانستان حمایت نمی‌کنند. آنان همچنان از حکومت افغانستان و شورای عالی مصالحۀ ملی این کشور خواستند که به گونۀ علنی با نمایندگان طالبان دربارۀ یک راه حل سیاسی از طریق مذاکره تعامل کنند.

وزارت امور خارجۀ افغانستان از اعلامیۀ مشترک کشورهای ترویکا استقبال کرده و آن ‌را گامی به جلو در راستای آغاز مذاکرات صلح این کشور عنوان کرده بود.

پیش از این زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان جداگانه با هیات‌های مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان دیدار کرده بود.

این در حالی است که از مدتی به این‌سو گفتگوهای صلح میان نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان متوقف شده و نشست استانبول در بارۀ صلح این کشور که قرار بود به تاریخ ۲۴ اپریل برگزار شود، به تاخیر افتاده است.

جو بایدن، رییس جمهور امریکا دو روز پیش در نخستین سخنرانی خود به کانگرس ایالات متحده نیز تاکید کرد که باید جنگ در افغانستان پایان یابد و نیروهای امریکایی از آن کشور بیرون شوند.

بر اساس تصمیم آقای بایدن، روند خروج قوای امریکایی از افغانستان به تاریخ اول می سال روان آغاز شده و تا ۱۱ سپتمبر تکمیل خواهد شد.

XS
SM
MD
LG