لینک های دسترسی

Breaking News

فرشته کوهستانی، فعال مدنی افغان کشته شد


فرشته کوهستانی، فعال مدنی افغان عصر روز پنجشنبه ۲۴ دسمبر (چهارم جدی) در اثر گلوله باری افراد مسلح ناشناس در ولایت کاپیسا کشته شد.

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان به رسانه‌ها گفت که افراد ناشناس موترسوار، بر فرشته کوهستانی در مربوطات ولسوالی حضه اول کوهستان ولایت کاپیسا گلوله باری کرده اند که در این رویداد خانم کوهستانی کشته و برادرش زخمی شده است.

اما رسانه‌های داخلی در افغانستان گزارش داده اند که برادر فرشته کوهستانی نیز در این رویداد کشته شده است.

تا هنوز هیچ گروهی مسوولیت این رویداد را به دوش نگرفته است، اما ده روز پیش خانم کوهستانی در یک پیام فیسبوک از تهدیدات علیه جانش خبرداده و ادعا کرده بود که مسوولان امنیتی وزارت داخله در این مورد بی‌اعتنایی کرده اند.

این فعال مدنی به تاریخ ۱۳ دسمبر (۲۳ قوس) در یک پیام فیسبوک نگاشته بود: "دیر زمان می شود روزگار خوشی ندارم، زندگی به کامم تلخ گشته و لحظاتم را با ترس و اضطراب سپری می‌کنم...از مسوولین عزیز یکبار دیگر خواهش می‌کنم موضوع من را جدی بگیرند، در غیر آن هر عواقب بدی و خونم در گردن همان هایی است که با اینکه می‌دانند چقدر در تهدید و مشکلات امنیتی ام اما بی توجهی کردند".

در همین حال، شماری از خبرنگاران و فعالان مدنی در کابل روز پنجشنبه در کنفرانس ملی مدافعان حقوق بشر ضمن ابراز نگرانی از وضعیت موجود، خواستار تامین امنیت شان شدند.

محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان در این کنفرانس گفت که طالبان با انجام حملات هدفمند تلاش می‌کنند تا در میز مذاکره امتیازهای بیشتر به دست آورند.

در چند هفتۀ اخیر کشتار خبرنگاران، فعالان مدنی و مدافعان حقوق بشر به گونۀ بی‌پیشینه افزایش یافته است.

روز چهارشنبه، محمد یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عالانۀ افغانستان (فیفا) در اثر گلوله‌باری افراد مسلح ناشناس در کابل کشته شد.

پیش از آن، انفجار بم تعبیه شده در موتر حامل کارمندان صحی موظف در زندان پلچرخی سبب کشته شدن پنج نفر به شمول چهار داکتر شد.

XS
SM
MD
LG