لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان حفاظت از کودکان خواستار لغو فوری ممنوعیت بر آموزش دختران افغان شد


سازمان حفاظت از کودکان در آستانهٔ سال جدید تعلیمی در افغانستان، خواستار بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسه به روی دختران افغان شد.

سازمان حفاظت از کودکان در بیانیه‌ای گفته است که لغو نشدن این ممنوعیت، ازدواج کودکان را افزایش داده، نیمی از نسل‌های آینده را از نیروی کاری محروم کرده، خانواده‎‌ها را بیشتر در فقر فرو برده و تاثیری عمیقاً مخربی بر آیندهٔ کشور خواهد داشت.

اولیور فرانچی، سرپرست بخش افغانستان در سازمان حفاظت از کودکان گفت: "افغانستان تنها کشور در جهان است که دختران بالاتر از صنف ششم را از تحصیل منع کرده است...هنگامی که آموزش دختران متوقف می‌شود، آنان با افزایش خطر ازدواج زودهنگام، خشونت، سواستفاده و سایر اشکال بهره‌برداری مواجه می شوند".

فرانچی افزود: "هر روزی که دختران از مکتب باز می‌مانند، یک روز ضایع شده نه تنها برای خود آنان، بلکه برای جوامعی که به شدت به داکتران و معلمان مجرب نیاز دارند و برای توسعه دراز مدت اقتصادی تمام کشور، ضایعه تلقی می‌شود. "

بیش از سه میلیون دختر افغان که قبلاً در صنوف بالاتر از ششم درس می‌خواندند، در بیش از ۱۸ ماه تسلط طالبان بر افغانستان از حق آموزش محروم شده اند و سازمان حفاظت از کودکان خواستار لغو فوری این ممنوعیت و دسترسی کامل این دختران به مکتب و آموزش شده است.

فرانچی گفت: "این بسیار مهم است که دختران هنگام بازگشایی مکاتب عقب نمانند. ما از طالبان می‌خواهیم که به دختران اجازه دهند تا بدون تاخیر بیشتر به مکتب برگردند."

عایشه، ۱۶ ساله، از یکی از مکاتب آموزش‌های اجتماعی فارغ شده است که از سوی سازمان حفاظت از کودکان تمویل می‌شود. او با نا: "صنف ششم برای ما هیچ چیزی نیست. ما می‌خواهیم تا مکتب لیسه ادامه بدهیم. اگر فقط از صنف ششم فارغ شویم، نمی‌توانیم هیچ کاری انجام بدهیم. ما نمی‌توانیم کاری پیدا کنیم و نمی‌توانیم به پوهنتون برویم."

وقتی از عایشه در مورد آرزوهایش برای آینده سوال شد، گفت: "نخستین آرزوی من برای آینده این است که دختران برای رفتن به مکتب لیسه حمایت شوند. و آرزوی دومم این است که دختران برای رفتن به پوهنتون و تکمیل تحصیلات حمایت شوند."

خدیجه، مادر عایشه که چهار دختر دارد، با تاکید بر آموزش دخترانش گفت : "من بی‌سواد هستم و حتا نمی‌توانم لوحهٔ جاده‌ها را بخوانم تا بدانم کجا هستم، اما می‌خواهم دخترانم بتوانند این کار را انجام دهند."

خدیجه گفت: "اگر فرصتی برای تحصیلات عالی وجود نداشته باشد، باید دخترانمان را در سنین پایین‌تر به ازدواج بدهیم، زیرا جامعه برای آنها مصوون نمی‌باشد... می‌خواهم دخترانم آینده خوبی داشته باشند."

طالبان پس از تسلط بر افغانستان، محدودیت‌های زیادی را بر زنان و دختران در این کشور وضع کرده اند. این گروه مکاتب دخترانۀ بالاتر از صنف ششم را تا "امر ثانی" تعطیل کرده و همچنان در ماه دسمبر ۲۰۲۲، دختران و زنان را از ادامۀ تحصیل در پوهنتون‌ها نیز تا "اطلاع ثانی" منع کردند.

تصمیم حکومت طالبان مبنی بر ممنوعیت آموزش و تحصیل دختران و زنان، واکنش‌های گسترده‌ای را برانگیخته است. بسیاری از کشورهای اسلامی، سازمان همکاری‌ اسلامی، سازمان ملل متحد، ایالات متحده امریکا و بسیاری از نهادها و سازمان‌های دیگر از طالبان خواسته اند که تصمیم خود را پس گرفته و به دختران و زنان اجازه آموزش و تحصیل بدهند.

حکومت طالبان پیش از این گفته بود که برای ایجاد فضای مناسب برای آموزش و تحصیل دختران و زنان تلاش می‌کند، اما پس از گذشت بیش از ۱۸ ماه مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم هنوز باز نشده است.

XS
SM
MD
LG