لینک های دسترسی

Breaking News

آمادگی کابل برای همکاری در تحقیقات حادثۀ نیویارک


دولت افغانستان می‌گوید در صورت نیاز در زمینه تحقیقات حادثه بم‌گذاری نیویارک اماده همکاری است.
دولت افغانستان می‌گوید در صورت نیاز در زمینه تحقیقات حادثه بم‌گذاری نیویارک اماده همکاری است.

دولت افغانستان می‌گوید، هرچند فرد متهم بم‌گذاری نیویارک، تبعۀ امریکا است و ممکن مدتی زیادی در افغانستان زندگی نکرده باشد، اما در صورت نیاز، کابل در این زمینه همکاری می‌کند.

روز یکشنبه انفجار بم کارگذاری شده در یک زباله‌دانی در ساحۀمنهاتن شهر نیویارک امریکا، دست کم ۲۹ زخمی به جا گذاشت. پولیس ایالات متحدۀ امریکا، فردی به نام احمد خان رحمی که گفته می‌شود شهروند امریکایی – افغان تبار است، به صفت مظنون این قضیه بازداشت کرد.

دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به صدای امریکا گفت "در صورت نیاز، هر چیزی که تحقیقات را کمک کند، انجام خواهیم داد".

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان نیز می‌گوید، هر عمل تروریستی در هر جایی که انجام شود، از دید حکومت افغانستان مردود است. او با اشاره به این رویداد گفت که تروریزم تهدید مشترک برای تمام جهان است و حکومت افغانستان از کشورهای جهان می‌خواهد که در راستای مبارزه با دهشت‌افگنی گام‌های صادقانه بردارند.

در همین حال این رویداد به بحث داغ و سکوی تاخت و تاز میان نامزدان انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحدۀ امریکا مبدل شده است.

دونالد ترمپ نامزد حزب جمهوریخواه ایالات متحده به خاطر فراهم آوری خدمات طبی و حقوقی برای مظنون حملۀ نیویارک ابراز ناخرسندی کرد.

احمد خان رحمی (رحیمی؟) که به انجام حملۀ شنبه شب در نیویارک مظنون است، روز گذشته پس از گلوله باری مختصر با پولیس زخمی و سپس دستگیر شد. او اکنون در شفاخانه زیر مراقبت طبی است.

آقای ترمپ در جمعی از هوادارانش با کنایه گفت که اکنون ما افزون بر ارایۀ خدمات طبی توسط بهترین داکتران جهان برای وی، وکیل فوق العاده ماهر گرفته و قضیۀ او برای سال‌ها در نظام محاکم دست به دست می شود و در فرجام مردم این قضیه را فراموش می‌کنند.

قانون اساسی ایالات متحدۀ امریکا حق داشتن وکیل مدافع را در قضایای حقوقی برای متهمان تضمین کرده است.

آقای ترمپ بار دیگر انتقادش را از سیستم مهاجرت ایالات متحده تصریح کرده گفت که این سیستم برای بررسی خطرات امنیتی مهاجران و پناهجویانی که به ایالات متحده می‌آیند، اقدام بسنده انجام نمی‌دهد.

در همین حال هیلری کلنتن نامزد حزب دیموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ ایالات متحده گفته است که وی نیز خواستار بررسی جدید خطرات امنتی است اما به گفتۀ وی ایالات متحده برای طرد کردن دهشت افگنان احتمالی، به خوبی مجهز است.

خانم کلنتن گفت که بیانات مهاجر ستیزانۀ رقیب اش جلب و جذب را برای گروه‌های دهشت افگن تسهیل و کمک می‌کند. او گفت که بیانات آقای ترمپ به عوض اینکه بر ضد جهادی‌ها اثر کند، گروه‌هایی مانند داعش را قادر ساخته است تا آن را جنگ بر ضد اسلام تعبیر کرده و با این ابزار صفوف خود را تقویت بخشند.

قرار است کلنتن و ترمپ پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سه مناظرۀ رو در رو شرکت کنند که نخستین مناظره از این سلسله به تاریخ ۲۶ سپتامبر می باشد.

XS
SM
MD
LG