لینک های دسترسی

Breaking News

حکومت افغانستان: طالبان باید با ما کار کنند تا به صلح دست یابیم


شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که طالبان باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند بخشی از مشکل افغانستان باقی بمانند یا به بخشی از راه حل معضل این کشور مبدل شوند.

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که طالبان باید با حکومت افغانستان کار کند تا موانع فرا راه صلح برداشته شود.

آقای فیصل در صفحهٔ تویتراش نوشته است که حکومت افغانستان میکانیزمی را برای پیشبرد روند صلح پیشنهاد کرده است و اکنون طالبان باید برای یافتن راه حل با حکومت کار کنند تا زندانیان آنان آزاد شوند و برای تامین صلح تلاش کنند.

او نوشته است: "انتخاب اکنون به دست طالبان است که آیا می‌خواهند منحیث بخشی از مشکل در افغانستان باقی بمانند یا به بخشی از راه حل مبدل شوند."

طالبان شرایط حکومت افغانستان برای رهایی زندانیان طالبان را نپذیرفته اند و گفته اند که شرایط حکومت افغانستان برای رهایی زندانیان بخشی از توافقنامه این گروه با امریکا نیست.

رونالد کوبیا، نمایندهٔ ویژه اتحادیه اروپایی برای افغانستان در واکنش به این اظهارات طالبان گفته است که حکومت افغانستان زندانیان را نگهمیدارد و صلاحیت تعین شرایط برای رهایی آنان را دارد.

آقای کوبیا در یک تویت نوشته است: "این واقعیت که طالبان می‌گویند که شرایط رهایی زندانیان بخشی از توافقنامه آنان با امریکا نیست. اما این نیز واقعیت است که حکومت افغانستان نیز بخشی از آن توافقنامه نبوده و به آن پابند نیست و از آغاز با آن توافق نداشته است."

در توافقنامۀ صلح میان امریکا و طالبان که ۲۹ فبروری (۱۰ حوت) در قطر امضا شد، با رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالبان از زندان‌های افغانستان، باید مذاکرات بین الافغانی آغاز شود.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان شام سه شنبه ۱۰ مارچ (۲۰ حوت) فرمانی را صادر کرد که بر اساس آن ۱۵۰۰ زندانی طالبان به نشانۀ حسن نیت، آزاد می‌شوند.

در فرمان ریاست جمهوری افغانستان آمده است که ۳۵۰۰ زندانی دیگر طالبان همگام با پیشرفت مذاکرات صلح و مشروط بر اینکه سطح خشونت طالبان کاهش یابد، از بند رها خواهند شد.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به خبرگزاری رویترز گفته است که آن گروه "هرگز به رهایی مشروط" زندانیان طالبان توافق نخواهد کرد. او با اشاره به طرح حکومت افغانستان برای رهایی زندانیان گفته است که چنین چیزی در تضاد با توافق صلح امریکا-طالبان است.

XS
SM
MD
LG