لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: روند صلح طولانی است و حوصله می‌خواهد


در حالی که هنوز گفتگوها میان حکومت افغانستان و طالبان آغاز نشده است، محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان گفته است که این روند طولانی به حوصله نیاز دارد.

بر اساس توافقنامه صلح امریکا و طالبان و بیانیه مشترک ایالات متحده و افغانستان، دهم مارچ؛ روز آغاز مذاکرات بین‌الافغانی تعیین شده بود، اما تا کنون این مذاکرات آغاز نشده است.

آقای غنی روز پنجشنبه ۱۲ مارچ (۲۲ حوت) در پیام ویدیویی به مناسبت ۲۵ مین سالیاد عبدالعلی مزاری گفت که صلح اکنون در اولویت حکومت جدید افغانستان قرار دارد.

رییس جمهور غنی به مردم افغانستان اطمینان داد که گفتگوهای صلح "شفاف" خواهد بود و هیات مذاکره کننده حکومت با طالبان وارد گفتگو خواهد شد.

با اینحال، آقای غنی گفت که روند صلح یک "پروسۀ طولانی" که به گفتۀ وی به "تدبیر و حوصله‌مندی" نیاز دارد.

رییس جمهور افغانستان گفت که در این پروسه صدای تمام اقشار جامعه و مطالبات مردم شنیده و در نظر گرفته می‌شود.

محمد اشرف غنی گفت که در پایان مذاکرات صلح، شورای ملی افغانستان از طریق همه‌پرسی یا برگزاری لویه جرگه در مورد توافق با طالبان فیصله خواهد کرد.

این اظهارات غنی در حالی بیان می‌شود که پیش از این زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان گفته است که پس از صدور فرمان رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالبان از زندان‌های حکومت افغانستان، دوجانب بی‌درنگ گفتگوها را در قطر آغاز کنند.

اما از سوی دیگر جنجال‌های سیاسی با توجه به برگزاری دو مراسم تحلیف توسط آقای غنی و عبدالله، نگرانی را در داخل و خارج افغانستان در مورد آیندۀ این کشور برانگیخته است.

زلمی خلیلزاد به تازگی در یک گفتگوی ویژۀ تلویزیونی گفته است که اگر وضعیت کنونی دوام یابد، ممکن روی وضعیت امنیتی، تشکیلات کنونی حکومت و پروسۀ صلح تاثیرات منفی بگذارد.

همچنان تدامیچی یاماموتو نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان، امروز پنجشنبه با عبدالله عبدالله دیدار کرده است.

او در این دیدار بر اتحاد رهبران افغان برای ایجاد یک حکومت "همه شمول، قابل قبول برای همه و در مطابقت به قانون اساسی" تاکید کرده است.

بر بنیاد اعلامیه یوناما، از دید آقای یاماموتو، تفاهم سیاسی برای تشکیل هیات مذاکرات‌کنندۀ صلح ضروری است.

XS
SM
MD
LG