لینک های دسترسی

Breaking News

 دولت‌ به طالبان: اگر بر ۸۵ در صد افغانستان کنترول دارید، چرا رهبران‌ تان در خارج زندگی می‌کنند


دولت افغانستان ادعای گروه طالبان مبنی برداشتن کنترول بر ۸۵ در صد این کشور را رد کرد.

یک نمایندهٔ طالبان امروز نهم جولای (۱۸ سرطان) در مسکو ادعا کرد که از ۳۹۸ ولسوالی، ۲۵۰ آن در کنترول این گروه قرار دارد.

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخلهٔ افغانستان در صحبت با صدای امریکا این ادعای گروه طالبان را "واهی" خواند.

او گفت: "اگر این ادعای این‌ها یک فیصد هم واقعیت می‌داشت، رهبران این‌ها در خارج زندگی نمی‌کردند. خانواده ها و بچه‌های شان (فرزندان شان) در بیرون نمی‌بود."

شهاب الدین دلاور عضو هیات مذاکره کنندهٔ طالبان امروز در مسکو در پاسخ به سوالی گفت که اگر این گروه بخواهد در جریان دو هفته تمام افغانستان را تصرف خواهند کرد.

اما طارق آرین گفت که برخلاف گفته‌های طالبان، تلفات این گروه هر روز افزایش می‌یابد و "اجساد خود را در پنجاب (ایالت پاکستان) و آنسوی خط در گورهای دسته‌جمعی دفن می‌کنند".

حکومت افغانستان همواره پاکستان را به تجهیز و تمویل گروه طالبان متهم کرده و می‌گوید که رهبران این گروه در پاکستان زیست دارند و حتا زخمی هایشان نیز در شفاخانه های پاکستان تداوی می‌شوند. اما پاکستان این اتهامات را رد می‌کند.

سخنگوی وزارت داخلهٔ افغانستان خطاب به گروه طالبان گفت که "فرصت صلح را از دست ندهند و نوکری را کنار بگذارند".

دولت افغانستان همچنان ادعای طالبان مبنی بر سقوط بندر اسلام قلعه و تورغندی هرات در مرز با ایران را رد کرده و می‌گوید که در حال حاضر، نیروهای امنیتی افغان در این بنادر حضور دارند.

ادعای روسیه

ماریا زخرووا، سخنگوی وزارت خارجهٔ روسیه امروز گفت که گروه طالبان در حدود دو سوم مرز میان افغانستان و تاجیکستان را در کنترول دارد.

به دنبال تشدید حملات طالبان در ولایت‌های شمالی افغانستان، گزارش‌های مبنی بر عقب نشینی بیش از ۱۰۰۰ منسوب امنیتی افغانستان به خاک تاجیکستان نشر شد. اکنون روسیه می‌گوید که گروه طالبان در مناطق مرزی پیشرفت‌های سریعی داشته است و این کشور برای جلوگیری از هر گونه حمله بر تاجیکستان آماده است اقدامات اضافی اتخاذ کند.

پیش از این، سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با انتقاد تند از رویکرد حکومت افغانستان در قبال مذاکرات صلح، کابل را مسوول به "درازا کشاندن" این مذاکرات خوانده بود.

سرگی لاوروف گفته بود: "آنانیکه در حلقات حاکم افغانستان استند و از هر طریق ممکن تلاش می‌کنند که این روند [مذاکرات صلح] را از این بیشتر به درازا بکشانند، باید به عواقب اقدامات شان برای کشور شان فکر کنند."

اما حکومت افغانستان همواره گفته است که آمادهٔ آتش‌بس و مذاکره با گروه طالبان است، ولی این گروه به صلح و مذاکره بی باور است و می‌خواهد از طریق زور به قدرت برسد.

این در حالی است که گروه طالبان گفته اند که به دعوت رسمی روسیه، یک هیات چهارنفری آنان به مسکو رفته است.

با وجود آنکه کابل تا اکنون در مورد این ادعای سخنگوی وزارت خارجهٔ روسیه تبصره نکرده است، حکومت افغانستان همواره گفته است که پیشروی‌های این گروه در برخی از ساحات از اهمیت اندکی استراتیژیک برخوردار است.

روسیه یکی از اعضای کشور های ترویکا است و بارها تاکید کرده که از اعاده "امارت اسلامی" گروه طالبان حمایت نمی‌‌کند.

XS
SM
MD
LG