لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: حکومت افغانستان سقوط نمی‌کند، ظرفیت‌های لازم بقا را دارد


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا می‌گوید که حکومت افغانستان سقوط نمی‌کند و تمام ظرفیت‌های لازم، از نیرو گرفته تا تجهیزات، را برای بقای نظام دارد.

آقای بایدن روز پنجشنبه هشتم جولای (۱۷ سرطان) پس از سخنرانی در مورد خروج قوای امریکایی از افغانستان، در پاسخ به پرسش یک خبرنگار گفت که حکومت افغانستان ۳۰۰ هزار قوای مسلح مجهز دارد، حالانکه شمار جنگجویان طالبان به ۷۵ هزار نفر می‌رسد.

رییس جمهور بایدن در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه آیا به طالبان باور دارد یا خیر گفت: "نه! به طالبان باور ندارم. به ظرفیت نظامیان افغان باور دارم که آموزش‌دیده‌تر و مجهزتر اند."

آقای بایدن در مورد بقای نظام در افغانستان گفت که اگر سیاستمداران افغان با هم کنار آمده و متحد شوند، هیچ‌گاهی نظام در آن کشور سقوط نخواهد کرد. اما گفت: "هیچ کشوری هرگز نتوانسته است افغانستان را متحد سازد...افغانستان در طول تاریخ خود کشور متحدی نبوده است."

در پاسخ به این پرسش که آیا سناریوی ویتنام بار دیگر پس از خروج قوای امریکایی از افغانستان تکرار خواهد شد یا خیر، رییس جمهور بایدن گفت که چنین چیزی هرگز تکرار نخواهد شد.

رییس جمهور ایالات متحده گفت که ماموریت نظامی امریکا در افغانستان به تاریخ ۳۱ اگست سال روان پایان می‌یابد. او افزود که امریکا برای ملت سازی به افغانستان نرفته بود.

آقای بایدن افزود که پس از خروج کامل نظامیان امریکایی نیز حکومت امریکا به فراهم آوری تجهیزات به قوای مسلح افغانستان به ویژه قوای هوایی آن کشور ادامه خواهد داد. او همچنین در پیوند به نگرانی‌ها به خاطر حفظ حقوق زنان افغان گفت: "به حمایت از حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان ادامه می‌دهیم."

با اینحال، آقای بایدن تاکید کرد که حفظ دستآوردهای دو دهۀ پسین و حفظ حقوق زنان و دختران در آن کشور، اکنون مسوولیت حکومت و قوای مسلح افغانستان است.

پس از آنکه آقای بایدن در ماه اپریل اعلام کرد که نیروهای امریکایی تا ۱۱ سپتمبر از افغانستان خارج می‌شوند، در کنار دیگر مسایل، شمار زیادی از قانونگذاران امریکایی در مورد احتمال انتقام‌جویی طالبان از همکاران افغان قوای امریکایی ابراز نگرانی کرده اند.

آقای بایدن گفت که روند صدور ویزه برای همکاران افغان قوای امریکایی تسریع یافته است تا به گفتۀ وی "آنان و خانواده های شان با تهدید مواجه نشوند" او افزود که تیم ویژۀ کاری در قصر سفید، برای رسیدگی به روند صدور ویزه به آن عده ترجمانان افغان که خواستار آمدن به امریکا استند، ایجاد شده است.

رییس جمهور بایدن گفت که بر اساس قوانین ایالات متحده، ممکن انتقال همکاران افغان قوای امریکایی به ایالات متحده زمانگیر باشد، اما گفت که امریکا این را تضمین می‌کند تا زمان طی مراحل ویزه، آنان در مکان سوم مصوون منتقل شوند، اما نگفت که به کدام کشور.

XS
SM
MD
LG