لینک های دسترسی

Breaking News

ادعای ممانعت دفن اجساد نیروهای جبهۀ مقاومت در پنجشیر؛ طالبان رد کردند


برخی از باشندگان ولسوالی درۀ ولایت پنجشیر مدعی اند که از چند روز به این‌سو، اجساد نیروهای جبهۀ مقاومت ملی افغانستان در کوه‌ها باقی مانده و طالبان به هیچ‌کسی اجازۀ پایین‌کردن پیکر‌های آنان و تدفین جنازه‌های شان را نمی‌دهند، اما مقام‌های طالبان این ادعا را رد کردند.

یک باشندۀ محل که به دلیل تهدیدات امنیتی از ذکر نامش در گزارش خودداری کرد، روز پنجشنبه ۱۵ سپتمبر (۲۴ سنبله) به صدای امریکا گفت که طالبان هشت تن از نیروهای جبهۀ مقاومت را در کوه‌های درۀ کرامان این ولسوالی پس از اسارت، کشته اند.

او افزود که از این حادثه چهار روز می‌گذرد، اما تا کنون کارمندان صلیب سرخ، سره میاشت – هلال احمر و باشندگان محل اجازه نیافته اند، تا اجساد اعضای جبهۀ مقاومت را از کوه‌ها پایین کنند.

به گفتۀ این باشندۀ ولایت پنجشیر، کسانی که توسط طالبان با ضرب گلوله کشته شدند، باشندگان "درۀ کرامان، پوجاوه، تمبنه و ملیمۀ ولسوالی دره" بودند.

بستگان قربانیان نیز از طالبان خواسته اند که برای آنان و کارمندان صلیب سرخ اجازه دهند تا اجساد را از کوه‌ها پایین کنند و به خاک بسپارند.

در دو روز گذشته، ویدیوهای در رسانه‌های اجتماعی به نشر رسیده که نشان می‌دهد تعدادی از افرادی که گفته می‌شود از اعضای جبهه مقاومت هستند و دست‌های شان بسته است، توسط طالبان دستگیر شدند.

در یکی از ویدیو‌های دیگر که یکی از باشندگان ولسوالی دره به صدای امریکا فرستاده، نشان می‌دهد که جنگجویان طالبان بر شماری از افراد، گلوله‌باری کرده و آنان را می‌کشند. این باشندۀ محل مدعی شد که تمامی قربانیان اعضای جبهۀ مقاومت و باشندگان این ولسوالی اند.

صدای امریکا تا حال نتوانسته است که صحت این ویدیوها و ادعاها را مستقلانه تایید کند.

صبغت‌الله احمدی، سخنگوی جبههٔ مقاومت کشته‌شدن هشت نیروی این جبهه را تایید کرده و گفته است که کشتار اسرا توسط جنگجویان طالبان خلاف "موازین اسلامی، حقوق بشری و قوانین بین‌المللی است".

اما سخنگویان طالبان در صحبت با برخی رسانه‌ها کشتار عمدی اسیران را توسط طالبان رد کرده و مدعی شده اند که این افراد هنگامی که قصد حمله به سنگرهای طالبان را داشتند در نبرد رو در رو کشته شده اند.

از سوی هم، برخی از بستگان اعضای جبهۀ مقاومت در دره عبدالله‌خیل این ولسوالی مدعی اند که در درگیری‌های اخیر، چندین تن از افراد این جبهه کشته شده و در این مدت، اجساد آنان در کوه‌ها باقی مانده است.

یک باشنده محل نیز که به دلیل ترس از طالبان نخواست نامش در گزارش گرفته شود، با فرستادن پیامی به صدای امریکا گفت: "طالبان چهار روز پیش به دره هجوم آوردند و شمار شان به صدها نفر می‌رسید. چند ساعت جنگ ادامه داشت، ملک خان با چندین تن از نیروهای تحت امرش در یک کمین کشته شدند، اما طالبان اخطاریه دادند که اگر کسی به کوه‌ها برای دفن آنان بالا شود را می‌کشند."

ملک خان، یکی از فرماندهان پیشین طالبان بود که اخیراً به جبهۀ مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود پیوست و از مدتی به این‌سو مسوولیت رهبری یک "قرارگاه این جبهه" را در ولسوالی درۀ این ولایت به عهده داشت.

بر اساس ادعای طالبان در عملیات تصفیوی جنگجویان آنان در ولسوالی‌های دره، آبشار و رخۀ ولایت پنجشیر، ۴۰ تن از نیروهای طرف مقابل به شمول سه تن از قوماندانان آنان کشته شدند.

اما جبهۀ مقاومت این ادعای طالبان را رد کرده و گفته است که تلفات بر اعضای آنان کمتر از آنچه است که طالبان مدعی شده اند. این جبهه همچنان گفته است که در درگیری‌های چند روز گذشته، تلفات سنگینی به طرف مقابل وارد شده است.

واکنش طالبان

مقام‌های محلی طالبان برای پنجشیر از صحبت دربارۀ "کشتار اسیران جبهۀ مقاومت" در این ولایت خودداری کرده، اما تاکید دارند که مسوولان محلی در این ولایت با پایین کردن اجساد نیروهای مخالف آنان از کوه‌ها و دفن آنان مشکل ندارند.

ابوبکر صدیق، سخنگوی والی طالبان برای پنجشیر به صدای امریکا گفت: "از طرف ولایت در رابطه به این موضوع، هیچ مشکلی وجود ندارد. سره‌ میاشت و صلیب سرخ اجازه دارند که به محل بروند، ولی در آنجا (ولسوالی دره) ممکن مشکلاتی از طرف وزارت دفاع (حکومت طالبان) وجود داشته باشد."

وزارت دفاع حکومت طالبان تا کنون در این باره ابراز نظر نکرده است.

پس از نشر گزارش‌ها و ادعاهای مبنی بر کشتار اسیران و نقض حقوق بشر در پنجشیر، روز گذشته هیات معاونت ملل متحد در افغانستان ضمن ابراز نگرانی گفت که وضعیت در پنجشیر و جاهایی دیگر را زیر نظر دارد.

یوناما افزود که طرفین درگیر به حقوق زندانیان احترام بگذارند. این سازمان همچنان خواستار به عدالت کشانیدن عاملان "جنایات" در این کشور شده است.

XS
SM
MD
LG