لینک های دسترسی

Breaking News

برمک برای بررسی اوضاع امنیتی به بلخ رفت


ظاهراً سفر وزیر داخلۀ افغانستان به شهر مزار شریف دیدار با مقامات وزارت داخله در آن شهر عنوان شده است
ظاهراً سفر وزیر داخلۀ افغانستان به شهر مزار شریف دیدار با مقامات وزارت داخله در آن شهر عنوان شده است

در حالیکه تنش میان ارگ و جمعیت بر سر برکناری عطا محمد نور از ولایت بلخ حل ناشده باقی مانده است، وزیر داخلۀ افغانستان ظاهراً برای بررسی اوضاع امنیتی آن ولایت به شهر مزار شریف سفر کرده است.

هرچند هدف سفر ویس برمک، وزیر داخلۀ افغانستان، به شهر مزار شریف دیدار با مقامات پولیس آن ولایت عنوان شده است، احتمالاً در حاشیۀ این سفر، تنش میان حکومت افغانستان و حزب جمعیت اسلامی به ویژه موضع گیری های اخیر عطا محمد نور نیز بحث شده است.

تا هنوز روشن نیست که آیا آقای برمک در سفر به مزار شریف حامل اولتیماتوم حکومت افغانستان، برای عطا محمد نور نیز بوده است یا خیر.

پس از آنکه ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که استعفای عطا محمد نور را پذیرفته است، افزون بر آقای نور شماری از هواداران وی که در آن میان برخی مقام‌های امنیتی بلخ نیز شامل بودند، از پیامد این اقدام هشدار داده و عطا محمد نور را والی برحال بلخ قلمداد کردند.

همچنان مشخص نشده است که آقای برمک به آن عده منسوبین امنیتی وزارت داخله که به حمایت از آقای نور به حکومت هشدار می‌دادند، مسوولیت های شان را مشخص و گوشزد کرده است یا خیر.

طاهر قادری، مشاور ارشد عطا محمد نور، در مصاحبه با صدای امریکا گفت که دیدار آقای برمک از شهر مزار شریف به منظور ملاقات با منسوبین وزارت داخله در آن ولایت است—نه گفتگو در مورد تنش پیش آمده میان ارگ و حزب جمعیت.

به گفتۀ آقای قادری، از زمانیکه تنش میان دو طرف بروز کرده است، تا کنون سه دور مذاکرات بین نماینده‌گان ارگ و حزب جمعیت صورت گرفته است. آقای قادری این مذاکرات را "خوب" توصیف کرد اما گفت که تا کنون توافق نهایی حاصل نشده است.

خالد مفتون در مورد مصاحبۀ را با آقای قادری انجام داده و نخست از وی در مورد جزئیات دیدار آقای برمک و آقای نور جویا شده است.

مصاحبۀ کامل با طاهر قادری، مشاور ارشد عطا محمد نور را در اینجا بشنوید
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:40 0:00

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG