لینک های دسترسی

Breaking News

ارزیابی وضعیت امنیتی افغانستان پیش از خروج کامل قوای خارجی


قانون‌گذاران افغان می‌گویند که قوای خارجی همانگونه که بر اساس توافق دو جانبه وارد افغانستان شدند، خروج شان نیز باید مسوولانه و بر اساس توافق صورت گیرد.

ولسی جرگۀ افغانستان با نشر اعلامیۀ هفت ماده‌ای گفت است که نمایندگان مردم در مجلس به تصمیم خروج بی‌قید و شرط این نیروها از افغانستان احترام دارند.

اما این نمایندگان گفته اند: "تقاضامندیم که قبل از تحقق این امر طبق پیمان امنیتی میان افغانستان و ایالات متحده امریکا و کشورهای عضو ناتو، ارزیابی وضعیت امنیتی کشور را روشن نمایند."

پیش از این، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده به تاریخ ۱۴ اپریل (۲۵ حمل) گفته بود که روند خروج نیروهای امریکایی این خروج شتابزده نخواهد بود.

او افزود که خروج نیروها به گونه سنجیده، مسوولانه و مصوون و در هماهنگی تمام با متحدین و شرکای امریکا صورت خواهد گرفت.

روند بیرون‌شدن قوای خارجی از افغانستان در اول ماه می آغاز شد و قرار است که تا ۱۱ ماه سپتمبر تکمیل شود.

با آنهم،‌ تا اکنون نیروهای بین المللی چندین پایگاه نظامی و تجهیزات شان را به نیروهای امنیتی افغان تحویل داده اند و شماری از تجهیزات شان را تخریب و به گونه آهن‌پاره به فروش رسانیده اند.

قانون‌گذاران افغان می‌گویند که ایالات متحده و ناتو، نیروهای امنیتی و دفاعی افغان را از رهگذر ظرفیت، تجهیزات جنگی زمینی و هوایی و مالی به گونۀ دوامدار حمایت کنند.

این قانون‌گذاران در شرایط کنونی، تروریزم را برای افغانستان، منطقه و جهان تهدید جدی می‌دانند و تاکید می‌کنند که بر اساس توافق، ایالات متحده و ناتو در راستای مبارزه با این تهدیدها با افغانستان همکاری همه‌جانبه کنند.

اعلامیه توانایی نظامیان افغان را در مبارزه با تروریزم و دفاع از استقلال افغانستان ستوده، اما تاکید کرده است که این نیروها به حمایت تخنیکی شرکای بین‌المللی نیاز دارند.

این در حالی است که ایالات متحده به کرات حمایت اقتصادی خود به حکومت و پشتیبانی از نیروهای امنیتی و دفاعی افغان را تصریح کرده است.

در تازه ترین مورد، انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده در یک تماس تلیفونی با محمد اشرف غنی،‌ رییس جمهور افغانستان از تداوم همکاری‌های کشورش در سایر عرصه‌ها، به ویژه به سکتور امنیتی و دفاعی افغان اطمینان داد. ​

ریاست جمهوری افغانستان در اعلامیه‌ای به نقل از وزیر خارجهٔ امریکا نوشته که گفته است "تمام همکاری های ما با افغانستان در عرصه های نظامی، انکشافی، اقتصادی و کمک های بشردوستانه، ادامه خواهد داشت."

همچنان قانون‌گذاران افغان در این اعلامیه، از جوانب دخیل در جنگ افغانستان خواسته اند که با توجه به منافع ملی و به دور از هرگونه تعصبات، به ایجاد توافق صلح سرتاسری در این کشور گرد هم بیایند.

XS
SM
MD
LG