لینک های دسترسی

Breaking News

طرح پیشنهادی غنی در نشست استانبول سه مرحله‌ای است – گزارش 


خبرگزاری رویترز به نقل از اسنادی که به دست آورده، گزارش کرده است که قرار است اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان، یک طرح صلح سه مرحله‌ای را در نشست استانبول ارایه کند.

نشست استانبول که در آن نمایندگان سازمان ملل متحد نیز حضور خواهند داشت، قرار است در همین ماه برگزار شود.

طرح آقای غنی، در برابر طرح پیشنهادی امریکا قرار دارد که براساس گزارش‌ها، خواستار ایجاد یک حکومت موقت با مشارکت گروه طالبان شده بود.

براساس اسنادی که خبرگزاری رویترز به آن دست یافته، مرحلهٔ اول طرح آقای غنی، ایجاد اجماعی برای رسیدن به یک توافق سیاسی و برقراری آتش‌بس تحت نظارت جامعه جهانی را پیشنهاد می‌کند.

در مرحلهٔ دوم، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و ایجاد یک "حکومت صلح" در نظر گرفته شده است.

ایجاد "ساختار وابسته به قانون اساسی،‌ ادغام مجدد مهاجرین و برنامه‌های توسعه‌ای" شامل سومین مرحلهٔ این طرح می‌شود.

یک مقام ارشد حکومت افغانستان به خبرگزاری رویترز گفته است که آقای غنی طرح خود را پیش از پیش با متحدان بین‌المللی در میان گذاشته است.

هنوز تاریخ برگزاری نشست استانبول مشخص نشده،‌ اما برخی گزارش‌ها می‌رساند که این نشست احتمالا ظرف دو هفتهٔ دیگر برگزار شود.

دولت افغانستان و شماری از سیاستمداران این کشور گفته اند که لازم است پیش از برگزاری نشست استانبول، روی آجندای آن با طالبان به توافق برسند.

در این حالی، محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان نیز امروز به نحو به مراحل این طرح اشاره کرد.

آقای دانش گفت که انتخابی بودن نظام و کارگزاران نظام از دیگر محورهای اصلی در نقشۀ راه صلح حکومت افغانستان است: "اگر در حالت صلح باشیم یا جنگ، انتخابات یک عنصر کلیدی است."

او همچنان تاکید که قانون اساسی افغانستان نباید تغییر یابد، اما می‌شود بر اساس نیاز تعدیلاتی در آن وارد گردد.

این در حالی است که شورا عالی مصالحهٔ افغانستان نیز از تشکیل یک طرح واحد برای نشست ترکیه خبر داد.

این شورا در صفحهٔ فیسبوک‌اش نگاشته است: "قرار است جمهوری اسلامی افغانستان با طرح واحد به نشست بعدی صلح در ترکیه اشتراک کند. آتش‌بس و ختم کامل و دایمی جنگ، ارزش‌های حقوق بشری و حقوق اساسی شهروندان، مشارکت عادلانه‌ در قدرت و ساختار نظام سیاسی از موارد درشت این طرح است."

این نشست در آستانهٔ مهلت خروج سربازان امریکایی از افغانستان برگزار می‌شود.

براساس توافق قبلی میان امریکا و طالبان که در دوحه امضا شده بود، سربازان امریکایی باید از تاریخ اول ماه مه افغانستان را ترک کنند؛ هرچند جو بایدن، رییس جمهور امریکا پس از برنده شدنش در انتخابات گفت که اجرای این برنامه تا اول ماه مه، به دلایل فنی دشوار به نظر می‌رسد.

گروه طالبان هشدار داده که اگر امریکا به این تعهد خود عمل نکند، خشونت‌ها را افزایش خواهند داد.

با این حال، یک مقام ارشد حکومت افغانستان به خبرگزاری رویترز گفته که طالبان در بدل رهایی زندانیان بیشتر شان، حاضر اند تمدید حضور سربازان امریکایی را بپذیرند؛ اما سخنگوی طالبان در قطر این مسله را تکذیب کرده است.

XS
SM
MD
LG