لینک های دسترسی

Breaking News

حفظ و تداوم قانون اساسی؛ محور اصلی نقشۀ راه صلح غنی


معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که حفظ و تداوم قانون اساسی نخستین محور نقشۀ راه صلح است که حکومت اخیراً آن را مطرح کرده است.

سرور دانش روز یکشنبه چهار اپریل (۱۵ حمل) در مراسم معرفی سرپرست لوی سارنوالی افغانستان گفت که بدون صلح عادلانه و پایدار، هرگونه توافقی منجر به یک منازعۀ دیگر در این کشور خواهد شد.

آقای دانش تاکید کرد که برای جلوگیری از یک نوع گسست، انقطاع و فروپاشی، حفظ و تداوم قانونی اساسی محور اصلی در نقشۀ راه صلح حکومت است.

او افزود: "در طول تاریخ نه تا ده قانون اساسی در تاریخ افغانستان داشتیم، هر وقت که یک نوع فروپاشی به وجود آمده، قانون اساسی لغو شده و جای آن را قانون اساسی نو گرفته، بنابرین لغو یک قانون اساسی خود به خود معنای گسست و فروپاشی را با خود دارد. بر این جهت است که ما تاکید می‌کنیم به حفظ قانون اساسی و تداوم آن."

اما معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان گفت که در بخش تعدیل قانون اساسی به عنوان "یک ضرورت" همه دیدگاه مشترک دارند و در این زمینه هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

او اضافه کرد که انتخابی بودن نظام و کارگزاران نظام از دیگر محورهای اصلی در نقشۀ راه صلح حکومت افغانستان است: "اگر در حالت صلح باشیم یا جنگ، انتخابات یک عنصر کلیدی است."

آقای دانش افزود که رییس جمهور برای رسیدن به صلح، حاضر است در هر زمانی که موافقتنامۀ صلح نهایی شود و مردم افغانستان آن را تایید کند، انتخابات را زیر نظر جامعۀ جهانی برگزار کند.

این در حالی است که طالبان بارها این دو مورد را رد کرده اند.

پیش از این گزارش شده است که انتظار می‌رود اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان، نقشۀ راه صلح خود را در نشست استانبول معرفی کند.

قرار است نشست ترکیه پیرامون صلح افغانستان در ماه جاری برگزار شود؛ نشستی که مقامات ترکیه گفته اند متمم مذاکرات دوحه خواهد بود.

از سویی هم، رایزنی حکومت افغانستان در مورد برگزاری این نشست با نمایندگان امریکا و ترکیه در دوحه، پایتخت قطر، جریان دارد.

همچنان حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان دیروز گفت که کابل با انقره در مورد برگزاری نشست صلح در تماس است و برای برگزاری این نشست بزرگ نیاز است آمادگی‌های بیشتری روی دست گرفته شود.

XS
SM
MD
LG