لینک های دسترسی

Breaking News

محب: به حضور سربازان امریکایی نه، به کمک مالی نیاز داریم


حکومت افغانستان می‌گوید این کشور برای مبارزه با طالبان، شورش‌گری و مواد مخدر، به حضور فزیکی سربازان امریکایی نه بلکه به حمایت مالی این کشور نیاز دارد.

حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان که در گفتگویی با انستتیوت هادسن در واشنگتن صحبت می‌کرد گفت که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان مهارت و توانایی لازم برای دفاع از این کشور را کسب کرده اند.

او گفت: "ما دیگر مشکلی در زمینهٔ قابلیت نداریم؛ مشکل ما حالا مالی است. آنچه که لازم است تضمین شود، این است که می‌توانیم نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان را حفظ کنیم. آیا دولت افغانستان می‌تواند با منابع خودش این کار را انجام بدهد؟ نه."

آقای محب گفت که پیشنهاد دولت افغانستان به ادارهٔ جدید به رهبری جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده همین است که به کمک مالی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان برای مدت بیشتری ادامه بدهد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که امریکا در حال بررسی حضور نظامی خود در افغانستان است.

توافقی که در جریان ریاست جمهوری دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشن امریکا با طالبان امضا شد، اول ماه می را به عنوان تاریخ خروج نیروهای امریکایی مشخص کرده است.

با این حال، هنوز این تصمیم از سوی ادارهٔ جدید امریکا تایید نشده و گزارش‌هایی وجود دارد که حضور سربازان امریکایی در افغانستان احتمالاً تا شش ماه دیگر تمدید شود.

آقای محب می‌گوید که اگر دولت امریکا به جای حفظ سربازان خود در افغانستان، به تضمین حمایت مالی از نیروهای امنیتی افغانستان توجه کند، هر دو جانب افغانستان و امریکا از آن سود خواهند برد.

این درحالیست که اخیرا سرمفتش ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان گفت که موجودیت فساد مالی در ادارات افغانستان، کماکان از نگرانی‌های جدی محسوب می‌شود.

حکومت افغانستان تا اکنون چندین از مقامات ارشد، به شمول وزرا را به جرم دست داشتن در فساد محاکمه کرده است.

XS
SM
MD
LG