لینک های دسترسی

Breaking News

انتخابات پیش از وقت، طرح جدید برای صلح افغانستان - گزارش


سه مقام ارشد حکومت افغانستان گفته اند که رییس جمهور، محمد اشرف غنی پس از رد پیشنهاد صلح ایالات متحده، پیشنهاد متقابل خویش را تحت یک طرح صلح ارایه خواهد کرد که انتخابات پیش از وقت ریاست جمهوری در جریان شش ماه، شامل آن است.

خبرگزاری رویترز از این سه مقام افغان نام نبرده، اما به نقل از آنان نوشته است که این پیشنهاد پیش‌شرطی را به دنبال دارد.

یکی از این مقامات ارشد حکومت افغانستان به شرط افشا نشدن نامش گفته است: "این پیشنهاد متقابل که ما آنرا در نشست استانبول ارایه خواهیم کرد، انتخابات پیش از وقت ریاست جمهوری در آن شامل خواهد بود، اگر طالبان به آتش‌بس توافق کنند."

پیش از این، زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان طرحی را به حکومت این کشور پیشنهاد کرد که، بر اساس گزارش‌ها، تشکیل "حکومت انتقالی صلح افغانستان" در آن شامل بوده است که در نهایت "پس از تصویب قانون اساسی جدید و انتخابات ملی" قدرت را به یک دولت دایمی منتقل خواهد کرد.

این مقام افغان گفته است که آقای غنی ماه آینده در ترکیه از این طرح پرده خواهد برداشت تا اشاره‌ای به رد پیشنهاد واشنگتن مبنی بر حکومت موقت باشد.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام دیگر افغان نگاشته که گفته است: "رییس جمهور هیچ زمانی به کنار رفتن توافق نخواهد کرد و هر گونه حکومت آینده باید از طریق پروسهٔ دموکراتیک تشکیل شود نه معاملهٔ سیاسی."

این آژانس به نقل از یک مقام دیگر ارشد افغان نیز گفته است پیشنهاد آقای غنی مبنی بر انتخابات زود هنگام را تایید می‌کند، اما در مورد وقت دقیق آن معلومات ارایه نکرد.

با آنهم، او گفته است که رییس جمهور غنی، این نقشهٔ راه را از قبل با آقای خلیلزاد شریک کرده است.

این گزارش در حالی نشر می‌شود که دوا خان مینه پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری بدون تایید انتخابات زود هنگام در مدت شش ماه به صدای امریکا گفت که برای حکومت افغانستان انتخابات یک اصل پذیرفته شدهٔ انتقال قدرت است.

رییس جمهور به کرات گفته است که انتقال قدرت بدون انتخابات را نخواهد پذیرفت.

XS
SM
MD
LG