لینک های دسترسی

Breaking News

محب: داعش برای افغانستان تهدید استراتیژیک نیست


گروه دولت اسلامی یا داعش برای افغانستان تهدید است، اما با در نظرداشت وضعیت این گروه و ارتباط آنان با مردم افغانستان، نمی‌توان آن را تهدید استراتیژیک پنداشت.

آقای محب در گفتگوی ویژه با صدای امریکا گفت که داعش نمی‌تواند حمایت مردم افغانستان را به خود جلب کند و در حال حاضر با انجام حملات انتحاری و تخریبکارانه می‌توان آن را تهدید تکتیکی عنوان کرد.

گروه دولت اسلامی در سال‌های اخیر مسوولیت چندین حملۀ مرگبار را در افغانستان پذیرفته است که تازه ترین مورد آن حملۀ هفتۀ گذشته بر یک محفل عروسی در شهر کابل است که در آن کم و بیش ۸۰ نفر کشته شد.

اما آقای محب می‌گوید که از نوعیت حمله بر محفل عروسی در کابل و موادی که در آن کار گرفته شده بود، بر می‌آید که این حمله کار شبکۀ حقانی و گروه طالبان بوده باشد.

با آنکه طالبان این حمله را نکوهش کرده و گفتند که در آن هیچ دخالتی ندارند، حمدالله محب گفت که حکومت افغانستان هنوز هم نمی‌پذیرد که در آن طالبان دست نداشته باشند.

مشاور امنیت ملی افغانستان گفت که شمار جنگجویان داعش در افغانستان بین ۷۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر تخمین زده می‌شود که شمار زیاد آنان گروهک‌های مشخص طالبان پاکستانی بوده و نیز جنگجویان سایر کشورها چون چیچین، اویغور‌های چین و اوزبیکستان در آن شامل اند.

با اینحال، مقام‌های امریکایی و ناتو به این باور اند که گروه دولت اسلامی پس از شکست در سوریه و عراق، اکنون در پی ساختن پایگاه و گسترش نفوذ خود در افغانستان است تا از آنجا حملات خود را بر اروپا و امریکا طراحی و تطبیق کند.

XS
SM
MD
LG