لینک های دسترسی

Breaking News

'پاکستان به سران اقوام افغان تذکره می‌دهد'


رییس شورای ولایتی ننگرهار گفته است که حکومت پاکستان در این اواخر سران قومی ولسوالی‌های نزدیک "خط دیورند" را به آن کشور دعوت کرده تا به آنان شناختی‌کارت (تذکره) پاکستانی توزیع کند.

احمد علی حضرت به صدای امریکا گفت که در گذشته نیز به سران قومی این چنین پیشنهادها می‌شد، اما به گفتۀ وی در این اواخر چنین پیشنهادها افزایش یافته است.

آقای حضرت افزود: "حکومت پاکستان به آنان گفته است که برای خانواده‌های شان بورس‌های تحصیلی داده و امکانات دیگر را در داخل پاکستان برای شان فراهم خواهد کرد و کارت‌های هویت نیز به آنان توزیع خواهد شد."

رییس شورای ولایتی ننگرهار سند یا مدرکی را که ثابت کنندهٔ ادعای او باشد نشان نداد اما ادعا کرد که اسناد و شواهد نزد‌ش موجود است که به دلیل تهدیدات امنیتی به باشندگان مرزی با رسانه‌ها شریک کرده نمی‌تواند. او افزود که به صدها شهروند افغانستان کارت‌های هویت پاکستانی توزیع شده است.

آقای حضرت همچنان ادعا کرد که حکومت پاکستان با وجود گرفتن سیم خاردار فرصت تردد مخالفین را به افغانستان فراهم کرده است.

او گفت: "برخی از جاهای مشخصی را به مخالفین و گروه‌های تروریستی باز گذاشته، تونل زده و یا هم سیم خاردار را قیچی کرده و زمینهٔ تردد آنان را به افغانستان مساعد کرده است."

ریاست قبایل ولایت ننگرهار با وجود آنکه تلاش‌های تازه را رد می‌کند، اما می‌پذیرد که حکومت پاکستان در گذشته دست به چنین اقدامات زده است.

وجیهه الرحمان شینواری، رییس قبایل ننگرهار گفت که حتا مسوولان حکومتی پاکستان به برخی از باشندگان این ولسوالی‌ها گفته اند که در کنار منازل تان بیرق‌های پاکستان را برافرازید و در ازای آن از امکانات بهرمند شوید، اما باشندگان محلی این پیشنهاد را رد کرده اند.

حکومت پاکستان تا اکنون در مورد این ادعا ها واکنش نشان نداده است.

دولت افغانستان همواره پاکستان را به حمایت از گروه‌های تروریستی و تامین پناهگاه‌ها برای آنان متهم کرده است، اما مقامات پاکستانی این ادعاها را رد کرده اند.

XS
SM
MD
LG