لینک های دسترسی

Breaking News

مذاکرات بین‌الافغانی پیشرفت ملموسی نداشته است - وزیر خارجۀ قطر


شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجۀ قطر
شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجۀ قطر

وزیر خارجۀ قطر می‌گوید که مذاکرات بین‌الافغانی میان هیات‌های جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در دوحه پیشرفت ملموسی نداشته است.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی در نشست بین‎ المللی انتالیا در ترکیه گفت که این کشور به تلاش‌هایش برای پیشبرد گفتگوها میان هیات‌های دو طرف در دوحه ادامه می‌دهد.

او افزود که کشور امیدوار است تا گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان هرچه زودتر نتیجۀ در پی داشته باشد.

عبدالرحمن آل ثانی جنگ افغانستان را "پیچیده" عنوان کرده و از حکومت افغانستان و گروه طالبان خواست برای پایان دادن به خشونت‌ها در این کشور به یک اجماع سیاسی دست یابند.

وزیر خارجۀ قطر همچنین خواستار برقراری آتش‌بس در افغانستان شد.

این در حالی است که هیات‌های مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان بار اخیر دو روز پیش در دوحه دیدار کرده اند.

غلام فاروق مجروح، یک عضو هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان روز چهارشنبه ۱۶ جون (۲۶ جوزا) با فرستادن پیامی به خبرنگاران گفت: "شام دیروز جلسۀ گروپ‌های تماس دوجانب برگزار شد و روی تنظیم و ترتیب و ادامۀ مذاکرات در آینده بحث همه‌جانبه صورت گرفت."

در این حال، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان هراس دارد که با تکمیل شدن روند خروج سربازان خارجی از افغانستان، گروه طالبان علاقه و میلی به توافق سیاسی با حکومت افغانستان نخواهند داشت.

آقای عبدالله در مصاحبه‌ای با اسوشیتد پرس گفته است: "خروج [سربازان خارجی از افغانستان] یک تاثیری بر مذاکرات با طالبان خواهد داشت. آنها ممکن جسور تر شوند و فکر کنند،کم از کم برخی از آن‌ها که با خروج نظامیان خارجی می توانند از راه نظامی از این وضعیت سود ببرند."

او گفت نشانه ها و علامات وجود دارد که طالبان تلاش دارند قبل از فرارسیدن موعد خروج کامل نیرو های امریکایی به پیشرفت های نظامی دست یابند.

XS
SM
MD
LG