لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ: نظامیان افغان و امریکایی روی طرح کاهش خشونت کار می‌کنند


در آستانۀ امضای احتمالی توافقنامه صلح میان ایالات متحده و طالبان، ارگ از کار مشترک نظامیان افغان و امریکایی روی طرح طالبان مبنی بر کاهش خشونت‌ها خبر داد.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان روز سه شنبه ۱۸ فبروری (۲۹ دلو) به خبرنگاران گفت که برای عملی‌ شدن طرح کاهش خشونت‌ بحث‌هایی نیز در سطح فرماندهان قول‌ اردوها صورت گرفته است.

آقای صدیقی گفت که کار به شدت در این مورد ادامه دارد و حکومت متعهد به عملی کردن طرح کاهش خشونت و تامین آتش‌بس است.

او افزود: "روی این طرح به شدت کار جریان دارد و ما نمی‌توانیم از تمام جزییات آن شمار را در جریان بگذاریم، زمانی که این مرحله آغاز می‌شود شما (خبرنگاران) از برخی موارد آن آگاه خواهید شد."

ریاست جمهوری افغانستان گفت که زمان امضای توافقنامه صلح میان ایالات متحدۀ و طالبان توسط امریکا اعلام خواهد شد و پس از آن گفتگوهای "بین‌الافغانی" آغاز می‌شود.

آقای صدیقی هرچند از تمامی آمادگی برای انجام گفتگوهای صلح با طالبان سخن گفت؛ اما تاکید کرد که احتمال تجدید در هیات گفتگوکنندۀ در روزهای پیش‌رو وجود دارد.

او همچنان گفت: "هیات همه شمول خواهد بود. طبعاً تغییرات که در ماحول به وجود آمده و در روشنی این فرصت‌ها، شاید روی موضوعات مربوط به هیات توجه شود".

تا اکنون جزییات هیات گفتگوکننده صلح توسط حکومت افغانستان همگانی نشده؛ اما آقای غنی در دیدار خود با والیان در ارگ گفته است که حدود و صلاحیت تیم مذاکره کننده با طالبان را حکومت افغانستان تعیین خواهد کرد.

این در حالی است که پیش از این حکومت افغانستان با طرح کاهش خشونت‌ مخالفت کرده و ریاست جمهوری گفته بود که طرح اساسی حکومت برای گفتگوهای صلح، برقراری آتش‌بس است و کاهش خشونت جنبۀ عملی ندارد.

XS
SM
MD
LG