لینک های دسترسی

Breaking News

دانش: تداوم ناامنی افغانستان پیامد سربازگیری از کمپ‌های پاکستان است


معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که در نزدیک به دو دهۀ گذشته، مخالفان مسلح از میان مهاجرین افغان در پاکستان سربازگیری کرده و کمپ‌های مهاجرین را به پناهگاه و آموزشگاه مبدل ساخته اند.

سرور دانش روز دوشنبه ۱۷ فبروری (۲۸ دلو) در کنفرانس بین‌المللی در مورد مهاجرین افغان در اسلام آباد گفت که در کمپ‌های مهاجرین افغان در پاکستان "علیه دولت مشروع افغانستان دست به تبلیغات زده و حتا جنگ‌های تخریبی و تروریستی را بر ضد دولت کرده و این وضعیت باعث شد که خشونت‌ها، بی‌ثباتی‌ها و ناامنی‌ها در این کشور تا اکنون تداوم یابد."

آقای دانش افزود که نباید ایران و پاکستان از مهاجرین افغان به عنوان یک "مساله سیاسی و عامل فشار" بر افغانستان استفاده کنند و نباید مهاجرین به دلیل مسایل سیاسی مورد فشار قرار گیرند. او به تنظیم یک ساختار مشترک جهت عودت مهاجرین با نظارت سازمان ملل اشاره کرد و گفت که عودت مهاجرین باید تدریجی و داوطلبانه باشد.

عمران خان، صدراعظم پاکستان گفت که آنان طرفدار ایجاد شرایط صلح‌آمیز در افغانستان اند تا سبب بازگشت مهاجرین افغان به کشورشان گردد.

آقای خان افزود که پس از بازگشت کامل مهاجرین افغان به کشورشان می‌توانند تضمین دهند که فعالیت تروریستی از خاک آن کشور علیه افغانستان صورت نمی‌گیرد. او گفت "ممکن نیست هزاران کمپ‌ مهاجرین مقیم در پاکستان مورد بررسی قرار گیرد. "

توافق صلح با طالبان

عمران خان، صدراعظم پاکستان در این نشست افزود که دولت آن کشور شامل بخش نظامی و ملکی، موقف مشترک در رابطه به تامین صلح در افغانستان دارند.

آقای خان افزود که برای تسهیل روند صلح تلاش می‌کنند؛ چون به گفته وی ادامۀ جنگ در افغانستان به نفع پاکستان نیست و دهشت‌افگنی برای باشندگان دو سوی خط دیورند زیان رسانده است.

در همین حال، سررو دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان گفت که افغانستان بدون "مشارکت، سهم‌گیری و همکاری دولت پاکستان" نمی‌تواند به صلح دست یابد.

آقای دانش افزود که اگر طالبان پایگاه‌ها و روابط شان با گروه‌های تروریستی را حفظ کنند؛ حتا در صورت آتش بس، صلح پایدار تامین نخواهد شد.

این مقام حکومت افغانستان تاکید کرد که مذاکرات بین‌الافغانی پس از توافق امریکا و طالبان باید آغاز گردد و این مذاکرات باید با محوریت دولت افغانستان صورت گیرد.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد ضمن ستایش از نقش پاکستان در میزبانی از مهاجرین گفت که امیدوار است نشانه‌های ایجاد شده برای یک توافق صلح، سبب ایجاد آینده بهتر به مردم افغانستان گردد.

کنفرانس بین‌المللی در مورد مهاجرین افغان به مناسبت حضور ۴۰ ساله مهاجرین افغان در پاکستان، امروز دوشنبه ۱۷ فبروری (۲۸ دلو) آغاز شد و این نشست تا فردا ادامه خواهد داشت.

در حال حاضر دستکم ۲.۴ میلیون افغان در پاکستان مقیم اند.

XS
SM
MD
LG