لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه نشستی را در مورد صلح افغانستان میزبانی می‌کند


شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان می‌گوید که قرار است به تاریخ ۱۸ مارچ، نشستی در مورد صلح این کشور در مسکو برگزار شود و مقام‌های ارشد حکومت افغانستان و نمایندگان طالبان در آن دعوت شده اند.

فریدون خوزون، سخنگوی این شورا روز سه‌شنبه نهم مارچ (۱۹ حوت) به صدای امریکا گفت که رهبری حکومت افغانستان، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی، برخی از چهره‌های سیاسی افغان و نمایندگان طالبان، شامل دعوت‌شدگان نشست مسکو اند.

آقای خوزون همچنان گفت که در این نشست نمایندگان کشورهای منطقه و ایالات متحدۀ امریکا نیز دعوت شده اند. او افزود که آقای عبدالله تا اکنون در مورد اشتراک در این نشست تصمیم نگرفته و مشوره‌ها در این باره جریان دارد.

وزارت امور خارجۀ افغانستان نیز می‌گوید که دعوت‌نامۀ حکومت روسیه را عنوانی رهبری حکومت این کشور دریافت کرده و قرار است برای شرکت در این نشست، مشوره‌ها آغاز شود.

گران هیواد، سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان به صدای امریکا گفت: "ما دعوت‌نامۀ دولت فدراتیف روسیه را عنوانی رهبری جمهوری اسلامی افغانستان برای اشتراک در این کنفرانس به دست آورده‌ایم از دعوت شان برای سایر شخصیت‌ها و رهبران سیاسی مطلع استیم."

این در حالی است که روز گذشته محمد حنیف اتمر، وزیر خارجۀ افغانستان گفت که مشوره‌ها برای برگزاری این نشست با جانب روسیه جریان دارد.

آقای اتمر گفت: "آن‌ها (روسیه) در مورد برگزاری مجلس ۳+۲ نظریاتی داشتند، به حمایت از روند موجود صلح افغانستان، در واقع با نیت خوب مساله را مطرح کردند. حرف شان این بود که شورای امنیت ملل متحد مصوبه‌ای دارد - به نام ۲۵-۱۳ و در آن در مورد صلح افغانستان، آرزومندی مردم افغانستان با قوت خود منعکس شده – حالا باید مجلسی دایر شود که شورای امنیت ملل متحد برای صلح افغانستان گام های جدی‌تری را بردارد."

وزیر خارجۀ افغانستان از نقش مثبت روسیه در روند صلح افغانستان استقبال کرد و گفت که برای برقراری صلح در این کشور، کابل و مسکو نظریات مشترک دارند.

او همچنان گفت: "حرف ما روی شکل کنفرانس است. با آن‌ها صحبت کرده‌ایم، هنوز در مشوره استیم، پیش از وقت است بگویم که به چه نتیجه خواهیم رسید."

این در حالی است که مذاکرات بین‌الافغانی به تاریخ ۱۲ سپتمبر (۲۲ سنبله) به گونۀ رسمی در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد، اما با گذشت بیش از شش ماه هنوز پیشرفت‌های ملموسی نداشته است.

XS
SM
MD
LG