لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد: مذاکرات دوحه یک موقع بی‌نظیر برای افغانستان است


نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا در امور مصالحۀ افغانستان، آغاز مذاکرات بین‌الافغانی را برای صلح افغانستان یک موقع بی‌نظیر خوانده است.

زلمی خلیلزاد با اشاره به اعلامیه شورای امنیت ملل متحد در مورد مذاکرات بین‌الافغانی گفته است که برای رسیدن افغانستان به صلح و توافق سیاسی، حمایت بین‌المللی وجود دارد.

آقای خلیلزاد، ۱۹ سپتمبر (۲۹ سنبله) در یک تویت نوشت: " از این فرصت بی‌نظیر باید استفاده شود".

شورای امنیت ملی ملل متحد روز جمعه ۱۸ سپتمبر (۲۸ سنبله) از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی در رابطه به صلح افغانستان استقبال کرد.

افزون‌ بر این، در این اعلامیهٔ این شورا بر "حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و وحدت ملی" افغانستان نیز تاکید شده است.

آقای خلیلزاد گفته است که گفتگوهای هیات‌های مذاکره کنندۀ جمهوری افغانستان و گروه طالبان در قطر، از حمایت‌ بین‌المللی برخوردار است.

او افزوده است: "اعلامیهٔ شورای امنیت از مسیری که جناح‌ها اکنون در آن قرار دارند، یعنی دست‌یابی به یک تفاهم سیاسی که تمام افغان‌ها را در برگیرد و منطقه و جامعه جهانی در عمل و روحیه از آن پشتیبانی بتواند، حمایت می‌کند".

همزمان با این، وزارت خارجۀ افغانستان نیز با استقبال از اعلامیۀ شورای امنیت ملل متحد، حمایت آن شورا را برای ختم جنگ و تامین صلح در این کشور دلگرم‌کننده خوانده است.

در اعلامیه وزارت خارجۀ افغانستان آمده است: "ما خواهان ادامه این حمایت، هم از طرف شورای امنیت و اعضای آن و هم از خانواده وسیع ملل هستیم. ما به شورای امنیت و شرکای بین‌المللی خود می‌پیوندیم و از گروه طالبان می‌خواهیم که با کاهش خشونت و پابندی به آتش‌بس بشردوستانه، برای مذاکرات اعتمادسازی کنند."

این وزارت گفته است که افغانستان امیدوار است شورای امنیت ملل متحد از اجرای توافق صلح نظارت کند.

مذاکرات بین الافغانی بیش از یک هفته است که در دوحه،‌ پایتخت قطر آغاز شده است و هر دو جانب از پیشترفت‌های در خصوص مذاکرات صلح خبر داده اند.

XS
SM
MD
LG