لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله: در مذاکرات صلح باید به دشمنی پایان داده شود


عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی می‌گوید که هیات‌های مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در قطر به نتایجی دست یافته اند.

آقای عبدالله امروز جمعه ۱۸ سپتمبر (۲۸ سنبله) در مراسم گرامی‌داشت از نهمین سالروز ترور برهان‌الدین ربانی، رییس پیشین شورای عالی صلح افغانستان گفت که تلاش‌های هیات‌های دو طرف در دوحه، امیدواری مردم را به صلح بیشتر کرده است.

آقای عبدالله افزود: "هیات مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان حمایت وسیع مردم را دارد. در روزهای گذشته صحبت‌های داشته اند، قدم‌های برداشته شده، به نتایجی رسیدند و بحث‌های داغی هم وجود داشته است."

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان همچنان تاکید کرد که آنان برای پایان دشمنی با طالبان به دوحه رفتند و در این مذاکرات باید به این دشمنی پایان داده شود.

او افزود که جنگ برنده ندارد، اما در "صلح همه شمول و با عزت" هیچ بازنده وجود نخواهد داشت. آقای عبدالله همچنان گفت که اگر گروه طالبان این فرصت پیش آمده را از دست داده و برخی‌ها بر ادامۀ جنگ تاکید کنند این یک "اشتباه محاسبه" شده خواهد بود.

این در حالی است که امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان گفته است که افغان‌ها خواهان تامین صلح با عزت در این کشور اند. آقای صالح تاکید کرد که صلح در افغانستان آمدنی است.

او افزود: "من به کسانی که با صلح مخالفت دارند صدا میزنم که اگر صد سال جنگ کنید پس به همین نقطه می‎‌آیید که زیر یک سقف آمده و به مذاکره بنشینید. هر قدر خونی که می‌ریزد به گناه تان افزوده می‌شود."

این در حالی است که مذاکرات بین‌الافغانی به روز جمعه هفتۀ گذشته با حضور مقام‌های ارشد امریکایی، حکومت افغانستان، نمایندگان دفتر سیاسی طالبان و برخی از کشورهای دیگر در دوحه پایتخت قطر آغاز شد و کار روی اجندا و طرز العمل‌ها برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی میان دو طرف جریان دارد.

XS
SM
MD
LG