لینک های دسترسی

Breaking News

مذاکرات صلح افغانستان تا پنجم جنوری متوقف شد 


هیات‌های مذاکراه کننده جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان با نشر اعلامیه‌ای مشترک از توقف مذاکرات صلح تا پنجم جنوری (۱۶ جدی) خبر دادند.

نادر نادری، عضو هیات مذاکره کنندهٔ جمهوری اسلامی افغانستان در یک تویت دلیل این وقفه را مشوره‌های بیشتر پیرامون اجندای مذاکرات صلح عنوان کرده است.

آقای نادری نوشته است: "از آنجایی که موضوعات اجندا ضرورت به مشوره بیشتر دارد، دو طرف توافق کردند که دور دوم مذاکرات به ۱۶ جدی سال روان ۱۳۹۹ برابر با ۵ جنوری ۲۰۲۱ آغاز گردد."

او از تبادله فهرست موضوعات مرتبط به اجندای مذاکرات بین الافغانی نیز خبر داده است.

گروه طالبان نیز خبرهای مشابه را نشر کرده اند، اما گفت اند که این وقفه سر از تاریخ ۱۴ دسمبر آغاز خواهد شد.

تا اکنون در مورد این که مذاکرات پس از وقفه در کجا دوباره آغاز خواهد شد، معلوماتی ارایه نشده است.

در حالی که هیات های مذاکره کننده از قطر برای میزبانی مذاکرات صلح ابراز امتنان کرده اند، حمد الله محب، مشاور امنیت ملی حکومت افغانستان امروز گفت که مراحل بعدی مذاکرات صلح افغانستان باید در داخل این کشور راه اندازی شود.

آقای محب گفته است که حکومت افغانستان در خصوص مکان برگزاری مذاکرات کدام ملاحظهٔ مشخصی ندارد و آماده است در هر جای از کشور که گروه طالبان پیشنهاد می‌کنند، به شمول اعمار تاسیسات، آمادگی کامل بگیرد و مذکرات را به پیش ببرد.

اما پیش از آغاز مذاکرات بین الافغانی، محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان از اندونیزیا، ازبیکستان، آلمان، ناروی، روسیه و چین به عنوان کشورهای نام برده بود که علاقمند میزبانی مذاکرات صلح افغانستان اند.

آقای غنی گفته بود که "تمام مذاکرات در یک کشور نخواهد بود، خواست ما این است که همه باید در آن شامل باشند".

مذاکرات بین‌الافغانی به تاریخ ۱۲ سپتمبر (۲۲ سنبله) به گونۀ رسمی در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد و هیات مذاکره کنندهٔ دوطرف پس از بیش از دوماه به توافقات ابتدایی دست یافتند.

XS
SM
MD
LG