لینک های دسترسی

Breaking News

متن توافق‌نامهٔ صلح امریکا و طالبان با ارگ شریک شده است - منبع


یک منبع معتبر در حکومت افغانستان می‌گوید که متن توافق‌نامۀ ایالات متحدۀ امریکا و نمایندگان طالبان در قطر با ریاست جمهوری افغانستان شریک شده است.

این منبع که نخواست نامش در گزارش گرفته شود روز جمعه ۹ اگست (۱۸ اسد) به صدای امریکا گفت: "قرار است تا بعد از عید قربان، توافق‌نامه صلح امریکا با طالبان به امضا برسد."

این منبع از ارایه معلومات بیشتر در مورد این توافق‌نامه خودداری کرد؛ اما گفته می‌شود که پس از امضای توافق‌نامه میان نمایندگان امریکا و طالبان، گفتگوهای مستقیم میان نمایندگان دولت افغانستان و طالبان آغاز خواهد شد.

ریاست جمهوری افغانستان گزارش‌ها مبنی بر شریک ساختن متن نهایی توافق‌نامه امریکا و طالبان را با رهبران حکومت وحدت ملی رد کرد.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به صدای امریکا گفت: "من فقط همین گزارش‌های که گویا امریکایی‌ها متن تفاهم‌نامه صلح و یا دو کاپی نهایی شدهٔ این تفاهم‌نامه به داکتر عبدالله و رییس جمهور غنی فرستاده و در آن موضوع تعویق انتخابات ذکر شده را رد می‌کنم."

اما آقای صدیقی افزود که آقای خلیلزاد در سفر اخیرش به کابل، تمامی موارد "تفاهم‌نامه" با طالبان را با رییس جمهور غنی شریک ساخته است.

آقای صدیقی افزود: "روی جزییات آن (تفاهم‌نامه) به گونهٔ مشترک کار شده، رییس جمهور ملاحظاتی داشتند که این موضوع را با آقای خلیلزاد شریک ساختند".

هشتمین دور مذاکرات صلح میان ایالات متحده و طالبان به روز شنبه (٣ آگست) در دوحه پایتخت قطر آغاز شد.

زلمی خلیلزاد در آستانهٔ هشتمین دور گفتگوهایش با نمایندگان طالبان در قطر گفته بود که احتمال رسیدن به توافق نهایی با نمایندگان طالبان وجود دارد.

او در صفحه تویتر خود نگاشته بود: "اگر در دوحه، طالبان سهم خود را ایفا کنند، ما هم سهم خود را ایفا کرده و توافقنامه‌ای را که تا حالا رویش کار می‌کردیم، نهایی خواهیم کرد".

پیش از این حکومت افغانستان نیز از آغاز احتمالی گفتگوهای "بین‌الافغانی" خبر داده و وزارت دولت در امور صلح افغانستان گفته بود که برای پیشبرد گفتگوهای مستقیم با گروه طالبان، ترکیب هیات مذاکره‌کنندۀ حکومت با طالبان نهایی شده است.

XS
SM
MD
LG