لینک های دسترسی

Breaking News

حکومت افغانستان: انتخابات ۱۳۹۸ در زمان معین آن برگزار می‌شود


ریاست جمهوری افغانستان، یک روز پس از گزارش وال ستریت ‌ژورنال، اعلام کرد که حکومت برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در زمان تعیین شده آن متعهد است.

ارگ تاکید کرد که تداوم مردم سالاری یکی از اصل‌های لازمی در این کشور است و هیچ گزینهٔ جز خواست و اراده مردم افغانستان که در قانون اساسی صراحت دارد قابل قبول نیست.

اخیراً روزنامه وال ستریت ‌ژورنال، طی مقاله‌ای نگاشته است که اداره دونالد ترامپ، به خاطر به توافق رسیدن امریکا با طالبان در پیوند به صلح افغانستان،‌ در تلاش فشار آوردن بالای حکومت افغانستان است تا انتخابات ریاست جمهوری را به تعویق بی اندازد.

اما هارون‌ چخانسوری، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان امروز سه شنبه (۲۲عقرب) گفت:" حکومت افغانستان به اساس فرمایش قانون اساسی کشور و تاریخ اعلام شده از سوی کمیسیون مستقل انتخابات، بر برگزاری انتخابات ۱۳۹۸ ریاست جمهوری کاملأ متعهد است."

در همین حال، رییس اجراییه افغانستان گفته است که روند صلح و مذاکرات یک بحث جداگانه است و به برگزاری انتخابات پیوندی ندارد.

ریاست اجراییه افغانستان در اعلامیه نگاشته است که آقای عبدالله در دیدار امروزش با سفیر امریکا در کابل، تاکید کرده که حکومت افغانستان،‌ کمیسیون‌های انتخابات، متحدان افغانستان،‌ سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی در همآهنگی تلاش دارند تا انتخابات ریاست جمهوری در زمان معین، شفاف و با اعتبار برگزار گردد.

در این اعلامیهٔ همچنان آمده است که سفیر امریکا در کابل تعهد کرده که کشورش از برگزاری به موقع انتخابات در افغانستان پشتیبانی می‌کند.

جان بس، سفیر ایالات متحده در افغانستان نیز در تویتر نگاشته است که افغان‌ها در بارۀ وقت انتخابات تصمیم می‌گیرند.

​در پی مطرح‌شدن تعویق انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از جانب زلمی خلیل‌زاد، شورای عالی صلح به این باور است که باید پیامدهای این پیشنهاد بررسی گردد.

عزیزالله دین محمد، معاون این شورا روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: "چیزی را که آنها (خلیل‌زاد) می‌کنند، ضرورت است تا با حکومت و ملت افغانستان مطرح شود که آیا با تعویق انداختن انتخابات، مشکلات را به بار می‌آورد یا نه؟".

او افزود که باید شهروندان افغان در این خصوص تصمیم بگیرند؛ چون مسأله انتخابات موضوع بزرگ ملی است.

اما معاون شورای عالی صلح، تأکید کرد به هر اندازه که تلاش‌ها در راستای تأمین صلح بیشتر شود و این مسأله در اولویت قرار گیرد، به نفع مردم افغانستان خواهد بود: "در آن صورت انتخابات هم خوب‌تر دایر شده خواهد توانست؛ اما تا حال ما از خود زلمی خلیل‌زاد در این مورد چیزی نشنیده‌ایم".

پیشتر کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته بود که انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ ماه حمل سال ۱۳۹۸ هجری ـ خورشیدی، برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG