لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا در مورد گزینۀ تعلیق انتخابات افغانستان غور می‎کند - گزارش


قرار است انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ ۳۱ حمل ۱۳۹۸ برگزار شود
قرار است انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ ۳۱ حمل ۱۳۹۸ برگزار شود

به سلسلۀ تلاش‌های ایالات متحده برای کشاندن طالبان به روند صلح افغانستان، روزنامۀ وال ستریت ژورنال گزارش داده است که اکنون حکومت امریکا غور می‌کند که برای موفقیت این روند، آیا حکومت افغانستان را نیز برای تعلیق در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زیر فشار قرار دهد یا خیر.

بر اساس جدول زمانی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، قرار است انتخابات ریاست جمهوری آن کشور به تاریخ ۳۱ حمل سال ۱۳۹۸ خورشیدی برابر با ۲۰ اپریل ۲۰۱۹ میلادی برگزار شود.

روزنامه وال ستریت ژورنال بدون ذکر نام از قول مقام های امریکایی گزارش داده است که زلمی خلیلزاد، مشاور وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان در تماس های خود با افراد مختلف گزینۀ تعلیق انتخابات را مطرح کرده است. روزنامه گزارش داده است که دفتر آقای خلیلزاد حاضر به توضیح در این مورد نشده است.

بر اساس این گزارش، طرح آقای خلیلزاد مبنی بر تعلیق انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با مخالفت مقام‌های حکومت افغانستان مواجه شده است.

ملاقات زلمی خلیلزاد با رئیس جمهور غنی
ملاقات زلمی خلیلزاد با رئیس جمهور غنی

هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به وال ستریت ژورنال گفته است "تداوم روند دموکراتیک ضروری است و هر پیشنهاد دیگر به جز از اراده مردم افغانستان که در قانون اساسی کشور صراحت یافته است، قابل قبول نمی باشد."

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان نیز با تاکید به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به وقت و زمان معین آن گفته است که مردم افغانستان در این "انتخابات آزاد و فراگیر" در مورد رهبر آیندۀ شان تصمیم خواهند گرفت.

مذاکرات سردرگم صلح با طالبان، به گزارش وال ستریت ژورنال، یگانه توجیه مقام‌های امریکایی در مورد امکان تعلیق انتخابات ریاست جمهوری افغانستان است تا مبادا بی نظمی ها و آشفتگی های سیاسی که همواره در پی انتخابات در افغانستان بروز کرده است، روند صلحی را که آقای خلیلزاد در تلاش راه اندازی آن است، از بین ببرد.

روزنامۀ وال ستریت ژورنال همچنان از قول این مقام‌های امریکایی گزارش داده است که گزینۀ احتمالی تعلیق انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شاید به عنوان مشوق از سوی آقای خلیلزاد به طالبان مطرح شده باشد.

بحث تعلیق انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در حالی مطرح شده است که قرار است در یک یا دو روز آینده کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تقسیم اوقات انتخابات را اعلان کند.

XS
SM
MD
LG